Η ανάγνωση ήταν κάποτε ολόκληρη ιεροτελεστία: από την επιλογή του βιβλίου σε κάποιο φιλικό προς τον αναγνώστη βιβλιοπωλείο μέχρι το προσεκτικό κόψιμο των σελίδων με τον χαρτοκόπτη, από την απαλή αίσθηση του χαρτιού στα δάχτυλα μέχρι τη χαρακτηριστική μυρωδιά του κάθε βιβλίου.
Ολα αυτά καθιστούσαν την ανάγνωση μια μεθυστική πράξη που ενέπλεκε όλες τις αισθήσεις του βιβλιόφιλου. Αυτή η αισθητηριακή πανδαισία άρχισε να χάνεται σταδιακά με τη μαζική παραγωγή βιβλίων. Και δέχθηκε τη χαριστική βολή πρόσφατα με την εισαγωγή των e-books, των ψυχρών και άοσμων ψηφιακών βιβλίων.
Βέβαια, αυτές οι ηλεκτρονικές μηχανές ανάγνωσης προσφέρουν σε εκατομμύρια ανθρώπους μια ταχύτατη και με αρκετά χαμηλότερο κόστος πρόσβαση σε χιλιάδες δυσεύρετα βιβλία και άλλα έντυπα.
Σε αυτό όμως το πέρασμα από το παραδοσιακό χαρτόδετο στο σύγχρονο ψηφιακό βιβλίο υπάρχει κάτι που οι φανατικοί αναγνώστες δεν δείχνουν καθόλου πρόθυμοι να στερηθούν: το άρωμα του τυπωμένου χαρτιού. Αυτό υποδεικνύουν αρκετές έρευνες των προτιμήσεων των καταναλωτών που χρηματοδοτούνται από τις ίδιες τις εταιρείες που παράγουν τα ψηφιακά βιβλία και τις συσκευές ανάγνωσής τους.
Για να παρακάμψουν αυτό το πρόσκαιρο αλλά ενοχλητικό εμπόδιο, οι τεχνικοί της μολδαβικής εταιρείας Duro Sport Electronics Corporation επινόησαν έναν τρόπο να χαρίζουν στους αναγνώστες των e-books τη χαμένη μυρωδιά του χαρτιού. Δημιούργησαν ένα προϊόν σε μορφή σπρέι, σε πέντε διαφορετικές εκδοχές αρωμάτων, που ευελπιστούν ότι θα ικανοποιήσει και τους πιο απαιτητικούς αναγνώστες. Πιο συγκεκριμένα, οι πέντε τεχνητές ποικιλίες αρωμάτων βιβλίου είναι: 1. «άρωμα νέου βιβλίου», που δημιουργεί την αίσθηση ότι βρισκόμαστε στο βιβλιοπωλείο και ξεφυλλίζουμε τις νέες εκδόσεις· 2. «κλασικό άρωμα», που ανακαλεί στη μνήμη τη μυρωδιά ενός πολυκαιρισμένου βιβλίου, όπως αυτά που βρίσκουμε στα παλαιοβιβλιοπωλεία· 3. «άρωμα ρομαντικών αισθημάτων», ιδανικό για κοπέλες ή κυρίες με ρομαντική διάθεση, ένα μεθυστικό μείγμα από μυρωδιές αλόγων, λουλουδιών και καταπράσινων λιβαδιών, όπως αυτές που «αναδίδουν» τα μυθιστορήματα της Τζέιν Οστεν· 4. «πικάντικο άρωμα», που παραπέμπει στη μυρωδιά ενός απολαυστικού πρωινού που ενώ το μυρίζουμε δεν θα το καταναλώσουμε ποτέ· 5. «άρωμα μουχλιασμένου βιβλίου», που φέρνει στη μνήμη τη μυρωδιά παλιών βιβλίων που ανακαλύπτουμε στη βιβλιοθήκη της γιαγιάς μας.
Οι τιμές των «αρωμάτων βιβλίου» κυμαίνονται από 7 έως 30 δολάρια, κάτι λιγότερο δηλαδή απ' όσο κοστίζει και ένα τυπωμένο βιβλίο! Ομως τέτοιες αισθησιακές «απολαύσεις» δεν έχουν τιμή. Ετσι δεν είναι;
Τελικά, παρά τις φιλότιμες τεχνολογικές προσπάθειες των Μολδαβών, η πρωτόγνωρη εικονική πραγματικότητα των ψηφιακών βιβλίων δύσκολα θα καταφέρει να υποκαταστήσει τη χαμένη αίσθηση της ανάγνωσης ενός πραγματικού βιβλίου. Και ίσως και να μη χρειάζεται.
Πηγή: άρθρο - εφημερίδα "Ελευθεροτυπία" (06.03.2010).
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου