«Πώς είναι δυνατόν 16.446 Ελληνες να έχουν γίνει φαν στο γκρουπ του facebook που παρουσιάζει τη Μέρκελ σαν τον Χίτλερ, μόνο και μόνο επειδή ένα γερμανικό περιοδικό “το παρατράβηξε”;» αναρωτιέται στο προφίλ του ο Γιάννης Θεοχάρης, το απόγευμα της 24ης Φεβρουαρίου.
Την ώρα που ο Γιάννης παίρνει θέση για το πρωτοσέλιδο του γερμανικού «Focus», ο Αγγελος ως οπαδός του Ολυμπιακού σχολιάζει την ήττα του Παναθηναϊκού από την Μπαρτσελόνα, μία χρήστρια βρίσκει «χρυσά αυγά» στη φάρμα της, ενώ κάποιος άλλος ανεβάζει τα αγαπημένα του τραγούδια και ενημερώνει τους φίλους του για την κοινωνική του δραστηριότητα από το κινητό του τηλέφωνο. Πολιτική, αθλητικά, αγαπημένα τραγούδια, αστεία βίντεο, παιχνίδια, φλερτ και πειράγματα σε φίλους είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά των «φυλών» του facebook.
Οι χρήστες του δημοφιλούς σάιτ κοινωνικής δικτύωσης facebook ξεπερνούν πλέον τα 350 εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο και η εταιρεία ερευνών αγοράς Future Laboratory, σε έρευνα που πραγματοποίησε, μελέτησε τις συμπεριφορές και τις συνήθειες των χρηστών του. Οι ερευνητές κατέληξαν σε έξι «φυλές», με κριτήριο κατηγοριοποίησής τους τον τρόπο που χειρίζονται το συγκεκριμένο μέσο τα μέλη του.
Πρωταθλητές λοιπόν, με ποσοστό 38% έρχονται εκείνοι που χρησιμοποιούν το σάιτ κοινωνικής δικτύωσης ως βασικό μέσο επικοινωνίας. Αυτοί με τη σειρά τους παραδίδουν τη σκυτάλη στους «transumers», οι οποίοι κατέχουν το ποσοστό του 28% και είναι εκείνοι που βρίσκουν κοινά ενδιαφέροντα και γίνονται μέλη σε ομάδες που άλλοι δημιουργούν. Ακολουθούν οι «συνδετικοί χαρακτήρες», εκείνοι που στέλνουν πληροφορίες και προτείνουν ομάδες σε φίλους τους με ποσοστό 10%. Τους διαδέχονται οι «συνεργάτες», οι οποίοι οργανώνουν γεγονότα καθώς και οι «netrepreneurs», οι οποίοι χρησιμοποιούν το facebook για επιχειρηματικούς σκοπούς- με ποσοστά 5% και 4% αντίστοιχα. Η έκτη «φυλή» είναι οι «κυνηγοί ταλέντων», εκείνοι δηλαδή που αναζητούν νέους χαρισματικούς καλλιτέχνες.
«Καθένας αντανακλά την καθημερινότητά του και στο facebook, το οποίο δεν διαφέρει πολύ από μία κοινωνική εκφορά του ρόλου μας. Πλέον, αποτελούν εξαιρέσεις εκείνοι που δείχνουν έναν διαφορετικό χαρακτήρα, γιατί όσο περισσότερο κάποιος μιλάει και αφιερώνει χρόνο στο συγκεκριμένο site κοινωνικής δικτύωσης τόσο πιο κοντά έρχεται στον κοινωνικό του ρόλο. Επομένως, γρήγορα θα φανεί ποιον ενδιαφέρει η πολιτική, τα αθλητικά, η μουσική, το φλερτ ή η πλάκα στους φίλους», λέει στα «ΝΕΑ» ο κοινωνιολόγος κ. Χαράλαμπος Στέρτζος.
Οπως σημειώνει, εκείνο που έχει σημασία για τους κοινωνιολόγους είναι οι φίλοι και η συμπεριφορά του καθενός στο facebook. «Πρόκειται για ρόλους, γιατί το πώς συμπεριφέρεται το άτομο στο facebook δίνει τη δυνατότητα να καταλάβεις και την κοινωνική ταυτότητά του. Είναι ένα δυνατό κομμάτι επικοινωνίας, αφού αποτελεί πλέον έναν “δημόσιο χώρο”», σημειώνει ο κ. Στέρτζος, εφιστώντας ταυτόχρονα την προσοχή των μελών του ηλεκτρονικού κοινωνικού δικτύου στους δύο εχθρούς της επικοινωνίας: την πρώτη ματιά και τη σύγχυση. «Αυτό σημαίνει ότι κάποιος θα πρέπει να δείχνει την πραγματική εικόνα του εαυτού του, για να μη δίνονται λανθασμένες εντυπώσεις και να αποφεύγονται παρεξηγήσεις». Τα μηνύματα σε σάιτ κοινωνικής δικτύωσης ωστόσο, φαίνεται να προτιμούν οι νεώτεροι χρήστες του Ιντερνετ, οι οποίοι μάλιστα έχουν αρχίσει να «σνομπάρουν» το μπλόγκινγκ. Πιο συγκεκριμένα, έρευνα που πραγματοποίησε το Ρew Ιnternet and Αmerican Life Ρroject δείχνει πως οι Αμερικανοί ηλικίας από 12 έως 17 ετών έχουν αρχίσει να στρέφονται σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και να «σερφάρουν» περισσότερο μέσω των κινητών τους τηλεφώνων. Ετσι για τις ηλικίες αυτές, το μπλόγκινγκ μειώνεται κατά 14% από το 2006. Ενώ σε αντίθετη κατεύθυνση κινούνται χρήστες ηλικίας άνω των 30 ετών, αφού εκεί σημείωσε αύξηση κατά 3% από το 2007 έως το 2009.
Πηγή: άρθρο - εφημερίδα "Τα Νέα" (09.03.2010).
Τετάρτη 10 Μαρτίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου