Ενας πρώην αποθηκευτικός χώρος υποβρυχίων στο Τρόντχαϊμ της Νορβηγίας αλλάζει χρήση. Και ο περιβάλλων χώρος γύρω από το λιμάνι μετατρέπεται σε καλλιτεχνούπολη, χάρη σε μια ομάδα Ελλήνων αρχιτεκτόνων των οποίων η πρόταση κέρδισε το πρώτο βραβείο του πανευρωπαϊκού διαγωνισμού Εuropan 10. Οι Ρoint Supreme σύντομα αρχίζουν τις ετοιμασίες για την υλοποίηση της διακεκριμένης πρότασής τους.
Ακούγεται σαν μέσα από όνειρο. Τον καιρό της κρίσης και μέσα στο κλίμα της απραξίας του «τίποτα δεν κινείται», μια ελληνική αρχιτεκτονική πρόταση διακρίνεται στο εξωτερικό. «Αποφασίσαμε να κρατάμε την επαφή μας με το εξωτερικό και να έχουμε για βάση μας την Αθήνα. Ένας τρόπος είναι η συμμετοχή μας σε διεθνείς διαγωνισμούς. Μάθαμε να μην περιοριζόμαστε σε κανόνες και να είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε λύση», λέει στα «ΝΕΑ» ο Κωνσταντίνος Πανταζής και αποδίδει την ευελιξία της ομάδας στην εμπειρία που απέκτησαν όταν δούλευαν στο γραφείο ΟΜΑ του Ρεμ Κούλχας, συμμετέχοντας σε μεγάλα κατασκευαστικά εγχειρήματα στο Ντουμπάι, το Λονδίνο, τη Μόσχα, το Τόκιο.
Κι έτσι ήρθε η σειρά του «Dora 1». Της πρώην αποθήκης υποβρυχίων στη βιομηχανική περιοχή Σβαρντιαμόεν, στην πόλη-λιμάνι Τρόντχαϊμ, που γίνεται το επίκεντρο της ελληνικής πρότασης για ένα κτίριο κατοικιών και εκθεσιακών χώρων. Το προνομιακό αυτό οικόπεδο το διέθεσε ο δήμος της πόλης, που διοργάνωσε τον διαγωνισμό Εuropan 10. Και οι Κωνσταντίνος Πανταζής, Μαριάννα Ρέντζου, Μπεθ Χιους, Δανάη Αθανασοπούλου εφήρμοσαν την ερευνητική τους προσέγγιση και την πολεοδομική ανάπτυξη των 8,5 εκταρίων του Τροντχάιμ. Της πιο δημοφιλούς έκτασης του πανευρωπαϊκού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, που ξεχώρισε με 120 συμμετοχές. «Το θέμα ήταν περίπλοκο. Διπλό. Αφορούσε τη συλλογική κατοικία καλλιτεχνών και τη διαμόρφωση του χώρου γύρω από αυτές. Με τα σχέδιά μας προτείναμε μια καλλιτεχνούπολη με 30 διαμερίσματα, γύρω από τα οποία υπάρχουν στούντιο και καφέ, με στόχο την επικοινωνία του κόσμου».
Το «Dora1» είναι ένα κτίριο σε σχήμα «Π», στις πλευρές του οποίου- σε τέσσερις στάθμες- αναπτύσσονται τα διαμπερή διαμερίσματα ώστε το φως να περνά μέσα από αυτά. Και στο κενό του κέντρου δημιουργείται μια δημόσια αυλή για συνευρέσεις των καλλιτεχνών, δρώμενα, παραστάσεις και εκθέσεις. Επίσης, μια ράμπα από το ύψος του δρόμου οδηγεί στην ταράτσα του κτιρίου, όπου οι Έλληνες αρχιτέκτονες δημιούργησαν τις υποδομές για να λειτουργήσει ένα θερινό σινεμά drive-in. «Με αυτόν τον τρόπο αξιοποιούμε και τα γύρω κτίρια και οργανώνουμε τη φύτευση του δη μόσιου χώρου στην καρδιά του έργου, ώστε να ενοποιηθούν με το "Dora". Έτσι, οι κάτοικοι-καλλιτέχνες μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους αλλά και με τους περαστικούς».
Οι Ρoint Supreme έχουν εγκατασταθεί στην περιοχή του Μεταξουργείου. Άφησαν τη δουλειά τους στα μεγάλα αρχιτεκτονικά γραφεία γιατί πίστεψαν ότι «θα ήταν κρίμα να μη χρησιμοποιήσουμε την εμπειρία μας και να μη διοχετεύσουμε την ενέργειά μας στην Ελλάδα». Ρομαντικές προθέσεις σε δύσκολες εποχές;
«Είμαστε μια ομάδα στην οποία καθένας συνεισφέρει με διαφορετικές προσεγγίσεις πάνω στο πρόβλημα. Δουλεύουμε πολύ με μακέτες, κάνουμε εκτενή έρευνα γύρω από το πρόβλημα και σχεδιάζουμε ελεύθερα. Σαν την αυτόματη γραφή των σουρεαλιστών, πετάμε διάφορα πράγματα πάνω στην περιοχή που μας απασχολεί, δημιουργούμε όγκους χωρίς να μας ενδιαφέρει αρχικά το μέγεθος. Έτσι εμφανίζεται μπροστά μας η λύση, απελευθερωμένη από όλες τις συμβάσεις και από όλες τις προκατασκευασμένες δημιουργίες», εξηγεί ο Κωνσταντίνος Πανταζής σχετικά με τη μοντέρνα μεθοδολογία της ομάδας του.
Πηγή: άρθρο - "Τα Νέα" (11.03.2010).
Παρασκευή 12 Μαρτίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου