Ψηλά θα κοιτάζουν οι επισκέπτες της Εθνικής Πινακοθήκης τουλάχιστον έως τον Ιούνιο, για να απολαύσουν τον νέο υψηλό καλεσµένοπου υποδέχτηκε επισήµως: µια οροφογραφία του «δασκάλου» του ∆οµήνικου Θεοτοκόπουλου και από τους κορυφαίους ζωγράφους της Αναγέννησης, του Τιντορέτο, που βρήκε τη θέση της σε «ταβάνι» το οποίο κατασκευάστηκε ειδικά για τον λόγο αυτόν στο τµήµα των ευρωπαϊκών συλλογών στο ισόγειο του κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης.
Σπάνιο το έργο του Τιντορέτο –καθώς «δεν έχει κάνει άλλα τόσο µεγάλα έργα που να προορίζονται για οροφή» – η «Αλληγορία της µουσικής» πιθανότατα είχε «γεννηθεί» για ένα studiolo, έναν χώρο που λειτουργούσε ως γραφείο, στοχαστήριο και βιβλιοθήκη κάποιουβενετσιάνικου παλατιού. Πρόκειται για ένα έργο που δεν αναπαριστά την ίδια τη µουσική εκτέλεση, αλλά τον συντονισµό που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη µουσικήκαι γι’ αυτό δίνει το «παρών» η φτερωτή µορφή της ∆ιάνοιας στη σύνθεση όπου πρωταγωνιστούν τρεις γυναίκες: µία αοιδός, µία που χορδίζει το λαούτο της και άλλη µία που φαίνεται να ακούει προσεκτικά.
Πώς βρέθηκε όµως τοαριστούργηµα του Τιντορέτο, διαστάσεων 3,35x2,40µ. από τη Νέα Υόρκη που είναι η µόνιµη στέγη του στην καρδιά της Αθήνας; «Είναι µία κίνηση καλής θέλησης του ποιητή, συλλέκτη και εµπόρου τέχνης Στάνλεϊ Μος προς την Εθνική Πινακοθήκη, µε τον οποίο έχουµε συνεργαστεί», εξηγεί στα «ΝΕΑ» η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαµπράκη-Πλάκα. Προσφέρθηκε να δανείσει το έργο για έναν χρόνο καλύπτοντας τα έξοδα µεταφοράς και ασφάλειας.
Αν και η υπέροχη οροφογραφία βρίσκεται στην Ελλάδα από τις αρχές του καλοκαιριού, δεν κατέστη δυνατό να παρουσιαστεί ενώπιον του κοινού, καθώς δεν υπήρχαν χρήµατα γιανα γίνει η ειδική κατασκευή που θα επέτρεπε τη σωστή παρουσίασή της (για την κατασκευή της οποίας απαιτούνταν δύο µήνες), ενώ στον χώρο που θα το φιλοξενούσε βρισκόταν ένα άλλο αριστούργηµα,το «Φιλί» του Ογκίστ Ροντέν, τοοποίο όµως προσφάτως µετακόµισε για την οριστική του κατοικία, τη Στέγη Γραµµάτων και Τεχνών του Ιδρύµατος Ωνάση. Η «Αλληγορία» δεν είναι το µοναδικό έργο του Τιντορέτο στην ΕθνικήΠινακοθήκη.Στις συλλογές της υπάρχει ένα µικρό αποδιδόµενο στον µεγάλο µανιεριστή έργο: ένα κεφαλάκι της Αγίας Μαργαρίτας που εικάζεται πως αποτελεί τµήµα χαµένου πίνακα. «Εκείνο που φιλοδοξούσα να δηµιουργήσω στην Πινακοθήκη ήταν το πλαίσιο των δασκάλων του Γκρέκο. Και τον Τιντορέτο τον θαύµαζε περισσότερο από τον καθένα», λέει η Μαρίνα Λαµπράκη-Πλάκα. «Γιαένα ευρωπαϊκό µουσείο που έχει προϋπολογισµό για να αγοράσειέργα δεν είναι ανέφικτο να αποκτήσει τέτοια έργα καθώς κοστίζουνλιγότερο από όσο ένα έργο του Ντάµιεν Χιρστ».
Πηγή: Τα Νέα (12.11.2010).
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου