Σαρτρ, Μπέκετ και Πίντερ: Τρεις συγγραφείς του 20ού αιώνα, τρία Βραβεία Νομπέλ, τρία σημαντικά θεατρικά έργα «συναντώνται» στην Αθήνα την προσεχή χειμερινή σεζόν. Ενας Γάλλος, ένας Ιρλανδός και ένας Βρετανός διασταυρώνονται επί σκηνής, ξεκινώντας από το «Κεκλεισμένων των θυρών» του γάλλου υπαρξιστή φιλοσόφου, που τιμήθηκε με το Νομπέλ Λογοτεχνίας το 1964 και αρνήθηκε να το παραλάβει. Ακολουθεί ο «Επιστάτης» και οι «Ευτυχισμένες Ημέρες»... Μαζί με τον Λουίτζι Πιραντέλο (η εταιρεία θεάτρου Ασκηση θα ανεβάσει το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» σε σκηνοθεσία Περικλή Μουστάκη, τον προσεχή Νοέμβριο) και τον Ντάριο Φο, συμπληρώνουν την πεντάδα των βραβευμένων με Νομπέλ Λογοτεχνίας θεατρικών συγγραφέων.
Γραμμένο στα μέσα της δεκαετίας του 1940, το «Κεκλεισμένων των θυρών» πραγματεύεται ένα πρωτότυπο για την εποχή θέμα, ιδωμένο μέσα από τη φιλοσοφική ματιά του ΖανΠολ Σαρτρ: Μέσα σε ένα σκοτεινό δωμάτιο που δεν είναι παρά η Κόλαση, τρεις άγνωστοι συναντώνται μετά θάνατον... «Κι όμως αφορά πολύ τη σημερινή εποχή» λέει η Εφη Μουρίκη που το σκηνοθετεί στο Νέο Ελληνικό Θέατρο και συμμετέχει στον θίασο μαζί με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη , την Κατερίνα Παπουτσάκη και τον Γιώργο Πολυχρονόπουλο . Ο δημοσιογράφος Γκαρσέν, η υπάλληλος ταχυδρομείου Ινές και η πλούσια κοσμική Εστέλ οδηγούνται από τον φύλακα σε ένα κλειστό δωμάτιο το οποίο σύντομα θα αποδειχθεί και η κόλασή τους. «Συγγραφέας που μας έχει επηρεάσει πολύ ο Σαρτρ,που έχει γαλουχήσει τις παλαιότερες γενιές,με απόψεις και σκέψεις,έλεγε ότι το θέατρο απαιτεί από τον θεατή να κατανοήσει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα τις φράσεις και τα νοήματα, ενώ υπενθύμιζε ότι οι ήρωες δεν είναι φιλόσοφοι...» εξηγεί η σκηνοθέτις και ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης προσθέτει: «Μεταπτώσεις συναισθημάτων σε πολύ γρήγορους ρυθμούς, συμπυκνωμένες έννοιες μέσα σε μία φράση, είναι δύσκολο και γοητευτικό το ταξίδι στον κόσμο του Σαρτρ» . Η παράσταση, τονίζει, μπορεί να στηρίζεται στον φιλοσοφικό κόσμο του γάλλου συγγραφέα αλλά ακολουθεί κλασικές ερμηνευτικές γραμμές, ενώ βασίζεται στη νέα μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ. Πρεμιέρα στις 4 Οκτωβρίου.
Με τον «Επιστάτη», το Απλό Θέατρο και ο Αντώνης Αντύπας επιστρέφουν στον Χάρολντ Πίντερ Βραβείο Νομπέλ 2005- προτείνοντας ένα από τα πρώτα και σημαντικότερα έργα του γραμμένο στις αρχές της δεκαετίας του 1950, που θα παρουσιασθεί τον Δεκέμβριο στη Νέα Σκηνή σε μετάφραση Κώστα Σταματίου. Με την άφιξη του 2011, στην Κεντρική Σκηνή του ίδιου θεάτρου θέση θα πάρουν οι «Ευτυχισμένες Μέρες» του Σάμιουελ Μπέκετ - Νομπέλ Λογοτεχνίας 1969- σε σκηνοθεσία επίσης του Αντώνη Αντύπα και μετάφραση Διονύση Καψάλη. Τον ρόλο του επιστάτη Ντέιβις θα ερμηνεύσει ο Δημήτρης Καταλειφός - μαζί του ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος και ο Χάρης Φραγκούλης. «Η ανάγκη επαφής βρίσκεται στη βάση αυτών των δύο κορυφαίων έργων» επισημαίνει ο Αντώνης Αντύπας, που σκηνοθετεί για έβδομη φορά έργο του Πίντερ και για πρώτη, Μπέκετ. «Πιστεύω ότι τέτοια κείμενα φέρνουν σε επαφή το κοινό με τη λογοτεχνία, δίνοντας μια ανάσα και μια διέξοδο».
«Ο Επιστάτης» που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1960 στο Λονδίνο, δεν άργησε να γίνει το έργο που έκανε διάσημο τον συγγραφέα του: Στο επίκεντρο βρίσκεται ένας γέρος αλήτης που βρίσκει καταφύγιο σε έναν εγκαταλελειμμένο χώρο, όπου ζουν δύο αδέλφια. Αναλαμβάνει τη δουλειά του Επιστάτη, ενώ την ίδια στιγμή υπονομεύει τη σχέση ανάμεσα στα αδέλφια...
Θαμμένη ως τη μέση σε ένα λοφάκι, η Γουίνι βιώνει σταδιακά την εξαφάνισή της, καθώς το λοφάκι όλο και την καταπίνει: Το έργο έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη το 1961 για να συνεχίσει την καριέρα του στο Παρίσι με τη Μαντλέν Ρενό - στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων, ξεχώρισαν η Βάσω Μανωλίδου, η Χριστίνα Τσίγκου και η Δέσπω Διαμαντίδου... Η Ράνια Οικονομίδου θα ερμηνεύσει τη Γουίνι στις «Ευτυχισμένες Μέρες»- με τον Κώστα Γαλανάκη, Γουίλι.
«Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν-Πολ Σαρτρ στο Νέο Ελληνικό Θέατρο «Ο επιστάτης» του Χάρολντ Πίντερ στο Απλό Θέατρο «Ευτυχισμένες ημέρες» του Σάμιουελ Μπέκετ στο Απλό Θέατρο
Πηγή: Το Βήμα (04.09.2010).
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου