Πέμπτη, 20 Ιανουαρίου 2011

Τα σπίτια του μέλλοντος

Πώς θα ανανεωθεί το προφίλ της κατοικίας, ανοίγοντας γόνιμο διάλογο με την αρχιτεκτονική του 21ου αιώνα.

Final Wooden House, Ιαπωνία, 2008 Sou Fujimoto Architects
Το μέλλον της αρχιτεκτονικής είναι η υπέρβασή της – αν τουλάχιστον το έργο του Sou Fujimoto αποτελεί ασφαλές κριτήριο. Με το Final Wooden House, ένα μπανγκαλόου εξ ολοκλήρου από δομική ξυλεία στο Κουμαμότο της Ιαπωνίας, ο 39χρονος αρχιτέκτονας δημιουργεί έναν αδιαίρετο χώρο, όπου τα δωμάτια, οι εσωτερικοί τοίχοι, το πάτωμα και η στέγη δεν έχουν διακριτούς ρόλους. Παραπέμποντας στην «πρωτόγονη κατάσταση πριν από την αρχιτεκτονική», ο Fujimoto δηλώνει ότι αφήνει τους ενοίκους να «ανακαλύψουν μόνοι τους τις χρήσεις του χώρου». Θα μπορούσε να τους ευχηθεί και καλή τύχη επίσης.

http://www.sou-fujimoto.com/

Boxhome, Νορβηγία, 2007 Sami Rintala
Το Boxhome βρίσκεται στο Οσλο και διαθέτει τέσσερα δωμάτια μοιρασμένα σε επίπεδα με όλα όσα πρέπει να περιλαμβάνει ένας βιώσιμος χώρος. Και αν πιστεύετε ότι ζώντας σε ένα σπίτι μόλις 19 τ.μ. εξισώνεστε με σαρδέλες, ο Φινλανδός Sami Rintala αντιτείνει ότι μπορείτε να ικανοποιήσετε όλες τις βασικές ανάγκες σας και να αισθάνεστε παράλληλα τμήμα ενός πρωτοποριακού ντιζάιν. Η ιδέα του project προορίζεται για εργένηδες ή νεαρά ζευγάρια και με την επιδέξια χρήση του χώρου και των υλικών εξασφαλίζεται εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων, ενώ η κατασκευή του αγγίζει μόλις το 1/4 της τιμής των αντίστοιχων διαμερισμάτων της περιοχής.

http://www.rintalaeggertsson.com/

Casa Bierings, Ολλανδία, 2009 Rocha Tombal Architecten
Με τις έντονες γραμμές και τις χαρακτηριστικές ακμές του, το σχέδιο των Ολλανδών Ana Rocha και Michel Tombal θυμίζει ως έναν βαθμό κατασκευή από παιδικά τουβλάκια. Η ξύλινη επένδυση ωστόσο αποτελεί μια πρώτη διαφοροποίηση από τα χρώματα του αστικού τοπίου της Ουτρέχτης. Επεται ο χειρισμός των ανοιγμάτων: Εκείνα της οροφής λειτουργούν, κατά τους αρχιτέκτονες, με γνώμονα την εισαγωγή «δακτύλων φωτός» στο εσωτερικό, ενώ τα υπόλοιπα, σε διαφορετικές γωνίες το καθένα, προσανατολίζονται στον ανοιχτό ορίζοντα αποφεύγοντας την οπτική επαφή με γειτονικά κτίσματα.

http://www.rocha.tombal.nl/

Shell House, Ιαπωνία, 2008 Studio Artechnic
Στο παρελθόν το διακριτικό του μέλλοντος ήταν η καμπύλη – σκεφτείτε τους ιπτάμενους δίσκους. Με αυτήν τη λογική, το έργο του ιάπωνα αρχιτέκτονα KotaroIde στο δάσος Καρουιζάβα έξω από το Τόκιο μοιάζει ιδιαίτερα φουτουριστικό. Σχεδιασμένο ως εξοχικό, με εξωτερική χρήση οπλισμένου σκυροδέματος για να ανθίσταται στις καιρικές συνθήκες, αφήνοντας το γυαλί και το ξύλο στους εσωτερικούς χώρους, το οικοδόμημα διακρίνεται για την απλή αισθητική του αλλά και για την έξυπνη ενσωμάτωσή του στον περιβάλλοντα χώρο. Από ψηλά μάλιστα δεν διαφέρει και πολύ από ιπτάμενο δίσκο που μόλις προσγειώθηκε...

http://www.artechnic.jp/

Οικία Mush, ΗΠΑ, 2008 Studio 0.10 Architects
Σε μία από τις τελευταίες κλασικές μεταπολεμικές γειτονιές μονοκατοικιών του Λος Αντζελες το μέλλον καταφθάνει υπό τη μορφή τριώροφου επενδεδυμένου με ψευδάργυρο. Δείγμα των επιλογών μιας νέας γενιάς κατοίκων, οι οποίοι εγκαθίστανται σε μια περιοχή κοντά στη θεωρούμενη «hip» λεωφόρο Σοτέλ. Η οικία είναι σχεδιασμένη σε αυτόνομες ζώνες: Περιλαμβάνει στο κυρίως τμήμα της τραπεζαρία, λίβινγκ ρουμ και κουζίνα στο ισόγειο, γραφείο και δωμάτιο ξένων στον πρώτο όροφο και την κυρίως σουίτα στον δεύτερο. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στον φωτισμό: Κυρίαρχες οι μεγάλες επιφάνειες υαλοπινάκων με ειδική επίστρωση για την αποφυγή της υπεριώδους ακτινοβολίας.

http://studio010.com/

Industrial Designer House, Ιαπωνία, 2007 Koji Tsutsui Architect and Associates
Ο κύβος που σχεδίασε ο ιάπωνας αρχιτέκτονας Koji Tsutsui στο Τόκιο, με μεταλλικό σκελετό και εξωτερική επένδυση από φύλλα χάλυβα, αποτελεί μια πρόταση ριζικά διαχωρισμένων λειτουργιών. Δομημένη σύμφωνα με τις απαιτήσεις του πελάτη, η κατοικία αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα: Το ισόγειο εκτελεί χρέη βιβλιοθήκης και γκαράζ, στον πρώτο όροφο βρίσκονται το λίβινγκ ρουμ και η τραπεζαρία, ενώ ο δεύτερος φιλοξενεί το υπνοδωμάτιο και τον ξενώνα. Το κύριο χαρακτηριστικό του είναι η αίσθηση της διαφάνειας και της ευχέρειας της κίνησης παντού.

http://www.kt-aa.com/

Εξοχικό στην Κρέβενα, Ιταλία, 2008 Marco Castelletti
Στα περίχωρα του Κόμο ο ιταλός αρχιτέκτονας σχεδίασε το πρότυπο εξοχικό του 21ου αιώνα. Τα διαφορετικά υλικά και ο χρωματισμός τοίχων και στέγης υποδηλώνουν τις διαφορετικές χρήσεις: πέτρινη επένδυση για το κτίσμα της εισόδου, την εσωτερική σκάλα και το μπάνιο, λευκό κονίαμα για τον χώρο των υπόλοιπων δωματίων. Η γραμμική αρχιτεκτονική βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με την κλίση του εδάφους, σε σημείο ώστε το κτίσμα να φαίνεται σαν να ξεπηδά φυσιολογικά μέσα από τη γη.

http://www.marcocastelletti.it/

House 53, Βραζιλία, 2009 Studio MK27
Χρησιμοποιώντας κονίαμα, μπετόν, ξύλο και γυαλί, οι αρχιτέκτονες Marcio Kogan και Suzana Glogowski συνυπογράφουν την κατοικία στο Σάο Πάολο τοποθετώντας δύο ορθογώνια κουτιά το ένα επάνω στο άλλο. Η ιδιαιτερότητά της έγκειται στην εξωτερική χρήση του ξύλου, το οποίο λειτουργεί ως περιτύλιγμα: Μπορεί να «κλείνει», περιβάλλοντας όλη την οικία, ή να «ανοίγει» ανάλογα με το πόσο ήλιο επιθυμούν οι ένοικοι – ειδικά τα υπνοδωμάτια του δεύτερου ορόφου μπορούν να αποκαλύπτονται από μερικώς μέχρι και πλήρως.

http://www.marciokogan.com.br/

Δημοσιεύθηκε στο BHMΑDECO, τεύχος 40, σελ. 34-39, Ιανουάριος 2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου