Τετάρτη 30 Ιουνίου 2010

Καλός φοιτητής, καλό πανεπιστήμιο

Οι επιδόσεις των φοιτητών στα πανεπιστημιακά μαθήματα, η διάρκεια των σπουδών τους μέχρι την απονομή του πτυχίου, η απορροφητικότητά τους στην αγορά εργασίας και άλλα κριτήρια που αφορούν τους φοιτητές θα συμπεριληφθούν πιθανότατα στην αξιολόγηση των πανεπιστημίων.

Στον νέο νόμο πλαίσιο για τη λειτουργία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που - όπως ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο στην 64η Σύνοδο Πρυτάνεων η κ. Αννα Διαμαντοπούλου- επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να αρχίσει από τον Σεπτέμβριο διαβούλευση θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική λογοδοσία και αξιολόγηση των ιδρυμάτων, προκειμένου η Πολιτεία να τους παραχωρήσει πλήρη οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια. Τα ιδρύματα θα υπογράφουν ένα 4ετές «συμβόλαιο» με το υπουργείο Παιδείας και στη συνέχεια θα αυτοδιαχειρίζονται όλα τα κονδύλια που τους αναλογούν.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», σχεδιάζεται να συμπεριληφθούν στα κριτήρια της αξιολόγησης (άρα και χρηματοδότησης) κάθε ιδρύματος και στοιχεία που αφορούν τους φοιτητές. Τέτοια κριτήρια θα είναι οι επιδόσεις των φοιτητών, το πόσοι ολοκληρώνουν τις σπουδές εντός του προβλεπόμενου χρόνου και πόσοι καθυστερούν, αλλά και το αν και πόσο σύντομα βρίσκουν εργασία οι απόφοιτοι σε τομείς της ειδικότητάς τους. Το κριτήριο της διάρκειας των σπουδών είναι σημαντικό για πολλά ΑΕΙ, δεδομένου ότι σήμερα, και παρά το γεγονός ότι η έννοια του «αιώνιου φοιτητή» έχει τύποις καταργηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, ποσοστό 42% των φοιτητών ολοκληρώνει τις σπουδές αρκετά αργότερα από την προβλεπόμενη διάρκειά τους, ενώ η χώρα μας εμφανίζει και το μικρότερο στην Ε.Ε. ποσοστό αποφοίτων, με λιγότερους από 10 αποφοί τους ανά 100 φοιτητές. Θετικοί οι πρυτάνεις

Στην προοπτική αυτή είναι θετικοί και οι πρυτάνεις των ιδρυμάτων, οι οποίοι στην ανακοίνωσή τους μετά τη Σύνοδο ανέφεραν ότι «θα πρέπει να ορισθεί ο χρόνος της μέγιστης διάρκειας της φοίτησης, κατά τα διεθνή πρότυπα». Επίσης, θετικοί εμφανίζονται και όσον αφορά τον επερχόμενο «Καλλικράτη», δηλαδή τις ενοποιήσεις, συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων, σημειώνοντας ωστόσο ότι οι αναγκαίες παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν με πρωτοβουλία των ίδιων των ιδρυμάτων προς την κατεύθυνση της διοικητικής συνεργασίας, της συγχώνευσης εκπαιδευτικών μονάδων, της ένταξης των τμημάτων σε σχολές, για τη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας και την αντιμετώπιση φαινομένων γιγαντισμού. Αντιθέτως, επιφυλάξεις εκφράζουν οι πανεπιστημιακοί για τα Συμβούλια Διοίκησης που σχεδιάζεται να αντικαταστήσουν τις πρυτανικές αρχές (οι οποίες θα αποφασίζουν μόνο επί ακαδημαϊκών θεμάτων), καθώς προβλέπεται συμμετοχή και εξωπανεπιστημιακών στη διοίκηση των ΑΕΙ.

Επίσης, στο νέο εξεταστικό σύστημα που θα μελετηθεί μαζί με τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τα πανεπιστήμια θα έχουν μεγαλύτερο ρόλο καθώς θα καθορίζουν τη βαρύτητα των μαθημάτων, ενώ η εισαγωγή των νέων φοιτητών θα γίνεται πλέον σε επίπεδο σχολής και μετά το πρώτο έτος, βάσει των επιδόσεών τους (που φυσικά θα κρίνουν τα ΑΕΙ) θα πηγαίνουν σε συγκεκριμένο τμήμα.

Διαβάστε περισσότερα στα Νέα (29.06.2010).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου