Τετάρτη, 23 Ιουνίου 2010

Οι νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της τέχνης

Όταν ο Φίλιπ Μούνλτ ξεκίνησε να εργάζεται ως επαγγελματίας έμπορος έργων τέχνης πριν από 22 χρόνια, οι δραστηριότητες και οι αγοραπωλησίες περιοριζόταν σε μια μικρή ομάδα ιστορικών τέχνης που ταξίδευαν σε όλο τον κόσμο προς αναζήτηση ξεχωριστών δημιουργιών.

Η τεχνολογία και το Διαδίκτυο ωστόσο δεν άφησαν ανεπηρέαστη ούτε και τον κόσμο της τέχνης. Αρχικά περιορισμένοι στην εξέταση και αξιολόγηση 15 έως 20 έργων την ημέρα, ο Μούλντ και η ομάδα του μπορούν σήμερα να προσδιορίσουν την αξία περισσότερων από 50 έργα την ημέρα. «Υπάρχουν περισσότερες δυνατότητες, αλλά και προκλήσεις. Σήμερα υπάρχει μια νέα γενιά που ζει γρήγορα και αγοράζει χωρίς διακρίσεις», επεσήμανε ο Μούλντ. Στο νέο του βιβλίο, «Ο Ντετέκτιβ της Τέχνης», εξηγεί τον πάλαι ποτέ απρόσιτο κόσμο της αγοράς και συντήρησης έργων τέχνης.

Υπήρχαν εποχές που ο Μούλντ χρησιμοποιούσε φωτογραφίες χαμηλής ποιότητας για να κρίνει την αξία ενός έργου που προσέφερε κάποιος. Σήμερα, μπορεί να εξετάσει και να μελετήσει από κοντά κάθε εκατοστό ενός πίνακα με τη βοήθεια της ψηφιακής απεικόνισης. «Η φωτογραφία μεταμόρφωσε τον κόσμο της τέχνης», επεσήμανε.

Από τις πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες που αναφέρει στο βιβλίο του είναι η ανακάλυψη μιας αυτοπροσωπογραφίας του Ρέμπραντ. Το έργο είχε αρχικά αποδοθεί σε μαθητή του διάσημου ζωγράφου, με την αξία του να κυμαίνεται στα δύο έως τέσσερις χιλιάδες δολάρια. Αργότερα, όταν πιστοποιήθηκε ως έργο του ίδιου του Ρέμπραντ, ο πίνακας δημοπρατήθηκε για 5,2 εκατομμύρια δολάρια. Σήμερα κοστολογείται στα 40 εκατομμύρια δολάρια.

Πενήντα ετών σήμερα, ο Μούλντ είναι ειδικός στη βρετανική προσωπογραφία, ενώ παρουσιάζει εικαστική τηλεοπτική εκπομπή, στην οποία ειδικοί κρίνουν την αξία διαφόρων αντικειμένων στη Βρετανία. Η εκπομπή μάλιστα προβάλλεται και σε πολλές άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Αυστραλία και η Γερμανία.

Εκείνο που συναρπάζει τον Βρετανό έμπορο είναι η αναζήτηση μεγάλων έργων τέχνης. «Η πιο συναρπαστική στιγμή είναι η βελτίωση και η αποκατάσταση ενός πίνακα, είναι σαν εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς. Τα συναισθήματα είναι έντονα, ειδικά όταν έχεις ο ίδιος πληρώσει για να τον αποκτήσεις». Εκμεταλλεύεται την πολυετή εμπειρία του για να βοηθήσει τις αρχές να εντοπίσουν ψεύτικα έργα. Σύμφωνα με έρευνα των βρετανικών αρχών, περίπου 50% των έργων που πωλούνται στο eBay, είναι ψεύτικα.

«Σήμερα κυκλοφορούν πολλά περισσότερα ψεύτικα έργα. Τα περισσότερα προέρχονται από την Κίνα, αν και κανείς δεν μπορεί με ακρίβεια να αναπαράγει τις επιπτώσεις του χρόνου σε ένα πίνακα. Ακόμη και η μυρωδιά είναι σημαντική». Οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν το συνδυασμό των προηγμένων τεχνολογικών εργαλείων με την εμπειρία του εκτιμητή. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, τεχνολογίες εντοπισμού αποτυπωμάτων βοηθούν στην εύρεση δακτυλικών αποτυπωμάτων του καλλιτέχνη πάνω σε ένα πίνακα ηλικίας εκατοντάδων ετών, γεγονός που οδηγεί και στην πιστοποίηση της αυθεντικότητάς του. «Το αποτύπωμα είναι πολύ πιο αξιόπιστο από την υπογραφή για την εξακρίβωση της ταυτότητας ενός πίνακα, αφού, σε αντίθεση με την υπογραφή, το αποτύπωμα δεν αντιγράφεται».

Πηγή: Η Καθημερινή (22.06.2010).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου