Κυριακή, 27 Ιουνίου 2010

Οι αξίες της νέας δημοσιογραφίας

Στις πρόσφατες εκλογές στην Ελλάδα είδαμε για πρώτη φορά την εκτεταμένη χρήση του Διαδικτύου από υποψηφίους, κόμματα, αλλά και ψηφοφόρους. Σε άλλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ ή η Βρετανία, το φαινόμενο αυτό βρίσκεται ήδη σε πλήρη άνθηση, κάτι που αναμένουμε να δούμε και εδώ στην επόμενη εκλογική αναμέτρηση, όποτε και εάν γίνει. «Η αξία της δικτυακής δημοσιογραφίας» ήταν το συνέδριο που διοργάνωσε την περασμένη εβδομάδα το ΒΒC, αναγνωρίζοντας έτσι τις σημαντικές αλλαγές που σημειώνονται στον χώρο της ενημέρωσης. Αφορμή και εκεί ήταν η εκτεταμένη χρήση του Ιντερνετ για παρουσίαση ειδήσεων κατά τις εκλογές του περασμένου Μαΐου. Την Παρασκευή 8 Μαΐου, δύο ημέρες μετά την ημέρα της ψηφοφορίας, η ιστοσελίδα του ΒΒC είχε περισσότερες από 11,5 εκατομμύρια μοναδικές επισκέψεις και οι χρήστες διάβασαν πάνω από 100 εκατομμύρια σελίδες με ειδήσεις. Το συμπέρασμα του συνεδρίου ήταν ένα και κατηγορηματικό: Το Ιντερνετ δεν προσέθεσε απλά στην ειδησεογραφική κάλυψη, αλλά την έχει αλλάξει σημαντικά. Η πολιτική ενημέρωση διαθέτει πλέον ένα μέσο με μεγάλη αλληλεπίδραση και ευρεία συμμετοχή. Η έρευνα που παρουσιάστηκε διήρκεσε τέσσερα χρόνια και έγινε από το Ρolis, το δημοσιογραφικό think-tank του Τμήματος Μέσων και Επικοινωνίας του London Scholl of Εconomics. Εν μέσω μια ευρύτερης κρίσης, που υπάρχει και στον χώρο της δημοσιογραφίας, αναζητήθηκαν οι νέες αξίες που συνδέουν τα καινούργια μέσα με τα παραδοσιακά.

Μεταξύ των συμπερασμάτων είναι τα εξής: Υπάρχει πλέον άμεση σύνδεση των νέων με τα παλαιά ΜΜΕ, γεγονός που επιτρέπει τη συμμετοχή του κοινού σε όλα τα στάδια της παραγωγής ειδήσεων. Βασίζεται στην αλληλεπίδραση. Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί ο δημοσιογράφος, αλλά και οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί, έχει αλλάξει εντελώς. Ο νέος αυτός τρόπος συνδέει τα παραδοσιακά μέσα με ένα ευρύτερο δίκτυο ανεξάρτητων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Προσφέρει τη δυνατότητα αλλαγής του ρόλου της δημοσιογραφίας στην κοινωνία.

Στο συνέδριο τονίστηκε επανειλημμένα η σημασία της «εξειδίκευσης» των θεμάτων, ούτως ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να βρίσκει πιο εύκολα όσα καλύπτουν τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του. Τώρα πια, αντί το κοινό να προσφύγει σε ένα μικρό φάσμα ειδήσεων, ένα τεράστιο ειδησεογραφικό δίκτυο δημιουργείται γύρω από κάθε άτομο. Οπως τόνισε ο επικεφαλής του ΒΒC, Πίτερ Χόροκς, «τα Μέσα, κάποτε, ήταν φτιαγμένα σαν κάστρα. Ηταν περιχαρακωμένα και προσέφεραν σε όσους βρίσκονταν γύρω τους τη σύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο. Ομως αυτό άλλαξε πολύ. Σήμερα τα Μέσα αποτελούν ένα δίκτυο και λειτουργούν μαζί με τους καταναλωτές, μέσω αυτών και γι΄ αυτούς. Αυτή είναι σίγουρα η μεγαλύτερη επανάσταση στα ΜΜΕ. Τίποτα δεν είναι πια όπως το γνωρίζαμε».

Ενα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα τα κοινωνικά media μπορεί να περάσει ως λιγότερο σημαντικό στα παραδοσιακά ΜΜΕ. Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα έρευνας του κέντρου Ρew, που αναδεικνύει πόσο διαφορετικές θεματικές προτεραιότητες έχουν από τη μια οι εφημερίδες ή τα ραδιόφωνα και από την άλλη τα μπλογκ και το Τwitter. Ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει η παρατήρηση ότι τα δημοφιλή θέματα διαφέρουν από μέσο σε μέσο. Για παράδειγμα, στο Twitter κυριαρχεί η τεχνολογία ενώ στα μπλογκ και τις εφημερίδες η πολιτική και η διακυβέρνηση. Με λίγα λόγια, οι πολίτες που παλαιότερα μπορούσαν να χαρακτηριστούν με μια λέξη ως «κοινό», επιλέγουν το μέσο το οποίο θα χρησιμοποιήσουν ανάλογα με το είδος της ενημέρωσης την οποία θέλουν να έχουν. Οι ίδιοι άνθρωποι εάν θέλουν κοινωνικές ειδήσεις θα πάνε σε μπλογκ, εάν θέλουν πολιτικές σε εφημερίδα ή, εάν θέλουν να μάθουν για γκάτζετ, θα μπουν στο Τwitter. Αρα, η «πίστη» προς ένα ειδησεογραφικό μέσο φαίνεται να περνά πλέον σε δεύτερη μοίρα - πιο σημαντική αναδεικνύεται η ανάγκη του κάθε πολίτη για συγκεκριμένη ενημέρωση.

Πηγή: Τα Νέα (26.06.2010).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου