Τα μεσημέρια της Παρασκευής, όταν οι περισσότεροι μαθητές του 2ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Αθήνας παίρνουν τους δρόμους γύρω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού προς τα σπίτια και τα φροντιστήριά τους, καμιά εικοσαριά από αυτούς μένουν στο σχολείο, σε μια μικρή αίθουσα του 4ου ορόφου.
Είναι η ομάδα του προγράμματος «Λογοτεχνία και Μαθηματικά», που επί έκτη χρονιά προσπαθεί να κάνει την επιστήμη των αριθμών να δείχνει πιο γοητευτική και ενδιαφέρουσα απ' όσο την προσδιορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα.
Η συμμετοχή στην ομάδα είναι εθελοντική, αλλά αυτό δεν αποκλείει παιδιά που δεν τα πάνε και τόσο καλά με τα Μαθηματικά ή με άλλα μαθήματα. Αλλωστε, εκεί κανείς δεν βαθμολογείται.
Κάθε χρόνο δουλεύουν πάνω σε ένα λογοτεχνικό βιβλίο σχετικό με τα Μαθηματικά, παράγοντας σημειώσεις και παρουσιάσεις σε Powerpoint, αναζητώντας σχετικές πληροφορίες, ετοιμάζοντας θεατρικά σκετς και συζητώντας παρεΐστικα.
Φέτος, για δεύτερη φορά, όλα κινούνται γύρω από «Το θεώρημα του παπαγάλου» του Ντενί Γκετζ. Πέρσι ήταν το «Logicomix» και παλαιότερα «Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ» και τα «Πυθαγόρεια εγκλήματα». Ελληνες συγγραφείς όπως ο Τεύκρος Μιχαηλίδης, ο Απόστολος Δοξιάδης και μέλη της ομάδας «Θαλής και Φίλοι» (www.thalesandfriends.org) έχουν κάνει κατά καιρούς παρουσιάσεις στην ομάδα του σχολείου.
Αυτό, όμως, που δίνει πραγματική αξία στο πρόγραμμα είναι η άμεση εμπλοκή των παιδιών, εκτιμά ο Ηλίας Ανδριανός, ένας από τους δύο μαθηματικούς που είναι εμπνευστές και υπεύθυνοι του προγράμματος. «Είναι πολύ σημαντικό γι' αυτά να ψάχνουν, να βρίσκουν και να παρουσιάζουν μόνα τους δικές τους δουλειές. Επιπλέον βλέπουν τα Μαθηματικά από μια άλλη οπτική γωνία και έχει βελτιωθεί η στάση τους απέναντι σε αυτά».
«Το "Λογοτεχνία και Μαθηματικά" είναι ένα από τα δέκα πολιτιστικά προγράμματα που λειτουργούν στο 2ο Λύκειο αλλά είναι το μόνο που βασίζεται τόσο στην άμεση συμμετοχή των παιδιών», εξηγεί ο καθηγητής. Το συγκεκριμένο σχολείο έχει παράδοση σε τέτοιες δράσεις, αν και αυτό προϋπήρχε του χαρακτηρισμού του ως ενός από τα ελάχιστα πειραματικά λύκεια της χώρας. «Για εμάς το "Λογοτεχνία και Μαθηματικά" είναι ένα πειραματικό εργαστήρι, όπου τα παιδιά βοηθούνται να προσεγγίσουν τα Μαθηματικά με διαφορετικό τρόπο, να τα διασυνδέσουν με την ιστορία τους, με την ιστορία, γενικότερα, τόπων, χωρών κ.λπ., με τη μουσική, την τέχνη αλλά και με άλλα σχολικά μαθήματα όπως η Φιλοσοφία».
Η ελευθερία με την οποία λειτουργεί το πρόγραμμα και με την οποία γίνονται οι συζητήσεις είναι ένα από τα πιο γοητευτικά του στοιχεία, πιστεύει ο έτερος μαθηματικός, Μιχάλης Πατσαλιάς. «Ημουν πάντα της άποψης ότι, αν θες να καταστρέψεις κάτι, κάν' το μάθημα με τον κλασικό τρόπο: Βάλε αναλυτικό πρόγραμμα, βάλε απουσίες και κάνε διαγωνίσματα. Αν το συγκεκριμένο πρόγραμμα εντασσόταν στο αναλυτικό πρόγραμμα όπως λειτουργεί στο πλαίσιο του ελληνικού γραφειοκρατικού εκπαιδευτικού συστήματος, θα χανόταν η ομορφιά του».
Οι δύο καθηγητές πιστεύουν, πάντως, ότι ένα κομμάτι του προγράμματος θα μπορούσε να ενταχθεί σε ένα ενδεχόμενο πλαίσιο λειτουργίας των πειραματικών σχολείων, το οποίο αναμένεται να αναμορφωθεί. Θα ήθελαν, όμως, ένα μέρος του να παραμείνει ελεύθερο σε πειραματισμούς και να επεκταθεί προς τις άλλες θετικές επιστήμες και τη Φιλοσοφία. Οι σημειώσεις, οι παρουσιάσεις και τα θεατρικά που έχουν παραχθεί μέχρι σήμερα, πάντως, πιστεύουν πως θα μπορούσαν κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν ως διδακτικό υλικό στις τάξεις, «π.χ. ως εισαγωγή στη Χημεία, τη Βιολογία, τη Γεωμετρία κ.ο.κ.», όπως λέει ο Η. Ανδριανός. «Και νομίζω ότι για τα παιδιά θα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η προσέγγιση αυτή».
Πηγή: Ελευθεροτυπία (13.03.2011)
Είναι η ομάδα του προγράμματος «Λογοτεχνία και Μαθηματικά», που επί έκτη χρονιά προσπαθεί να κάνει την επιστήμη των αριθμών να δείχνει πιο γοητευτική και ενδιαφέρουσα απ' όσο την προσδιορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα.
Η συμμετοχή στην ομάδα είναι εθελοντική, αλλά αυτό δεν αποκλείει παιδιά που δεν τα πάνε και τόσο καλά με τα Μαθηματικά ή με άλλα μαθήματα. Αλλωστε, εκεί κανείς δεν βαθμολογείται.
Κάθε χρόνο δουλεύουν πάνω σε ένα λογοτεχνικό βιβλίο σχετικό με τα Μαθηματικά, παράγοντας σημειώσεις και παρουσιάσεις σε Powerpoint, αναζητώντας σχετικές πληροφορίες, ετοιμάζοντας θεατρικά σκετς και συζητώντας παρεΐστικα.
Φέτος, για δεύτερη φορά, όλα κινούνται γύρω από «Το θεώρημα του παπαγάλου» του Ντενί Γκετζ. Πέρσι ήταν το «Logicomix» και παλαιότερα «Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ» και τα «Πυθαγόρεια εγκλήματα». Ελληνες συγγραφείς όπως ο Τεύκρος Μιχαηλίδης, ο Απόστολος Δοξιάδης και μέλη της ομάδας «Θαλής και Φίλοι» (www.thalesandfriends.org) έχουν κάνει κατά καιρούς παρουσιάσεις στην ομάδα του σχολείου.
Αυτό, όμως, που δίνει πραγματική αξία στο πρόγραμμα είναι η άμεση εμπλοκή των παιδιών, εκτιμά ο Ηλίας Ανδριανός, ένας από τους δύο μαθηματικούς που είναι εμπνευστές και υπεύθυνοι του προγράμματος. «Είναι πολύ σημαντικό γι' αυτά να ψάχνουν, να βρίσκουν και να παρουσιάζουν μόνα τους δικές τους δουλειές. Επιπλέον βλέπουν τα Μαθηματικά από μια άλλη οπτική γωνία και έχει βελτιωθεί η στάση τους απέναντι σε αυτά».
«Το "Λογοτεχνία και Μαθηματικά" είναι ένα από τα δέκα πολιτιστικά προγράμματα που λειτουργούν στο 2ο Λύκειο αλλά είναι το μόνο που βασίζεται τόσο στην άμεση συμμετοχή των παιδιών», εξηγεί ο καθηγητής. Το συγκεκριμένο σχολείο έχει παράδοση σε τέτοιες δράσεις, αν και αυτό προϋπήρχε του χαρακτηρισμού του ως ενός από τα ελάχιστα πειραματικά λύκεια της χώρας. «Για εμάς το "Λογοτεχνία και Μαθηματικά" είναι ένα πειραματικό εργαστήρι, όπου τα παιδιά βοηθούνται να προσεγγίσουν τα Μαθηματικά με διαφορετικό τρόπο, να τα διασυνδέσουν με την ιστορία τους, με την ιστορία, γενικότερα, τόπων, χωρών κ.λπ., με τη μουσική, την τέχνη αλλά και με άλλα σχολικά μαθήματα όπως η Φιλοσοφία».
Η ελευθερία με την οποία λειτουργεί το πρόγραμμα και με την οποία γίνονται οι συζητήσεις είναι ένα από τα πιο γοητευτικά του στοιχεία, πιστεύει ο έτερος μαθηματικός, Μιχάλης Πατσαλιάς. «Ημουν πάντα της άποψης ότι, αν θες να καταστρέψεις κάτι, κάν' το μάθημα με τον κλασικό τρόπο: Βάλε αναλυτικό πρόγραμμα, βάλε απουσίες και κάνε διαγωνίσματα. Αν το συγκεκριμένο πρόγραμμα εντασσόταν στο αναλυτικό πρόγραμμα όπως λειτουργεί στο πλαίσιο του ελληνικού γραφειοκρατικού εκπαιδευτικού συστήματος, θα χανόταν η ομορφιά του».
Οι δύο καθηγητές πιστεύουν, πάντως, ότι ένα κομμάτι του προγράμματος θα μπορούσε να ενταχθεί σε ένα ενδεχόμενο πλαίσιο λειτουργίας των πειραματικών σχολείων, το οποίο αναμένεται να αναμορφωθεί. Θα ήθελαν, όμως, ένα μέρος του να παραμείνει ελεύθερο σε πειραματισμούς και να επεκταθεί προς τις άλλες θετικές επιστήμες και τη Φιλοσοφία. Οι σημειώσεις, οι παρουσιάσεις και τα θεατρικά που έχουν παραχθεί μέχρι σήμερα, πάντως, πιστεύουν πως θα μπορούσαν κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν ως διδακτικό υλικό στις τάξεις, «π.χ. ως εισαγωγή στη Χημεία, τη Βιολογία, τη Γεωμετρία κ.ο.κ.», όπως λέει ο Η. Ανδριανός. «Και νομίζω ότι για τα παιδιά θα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η προσέγγιση αυτή».
Πηγή: Ελευθεροτυπία (13.03.2011)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου