Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

Πώς τα μπλογκ και τα κοινωνικά δίκτυα αλλάζουν τη δημοσιογραφία

Ακόμη και οι Financial Times αναγκάστηκαν να στρατολογήσουν το ταλέντο του Γκιντόν Ράχμαν και του μπλογκ του, για να μη μείνουν πίσω. Τα οφέλη των μπλογκ για τα μεγάλα δίκτυα και έντυπα, υπήρξε η μεγάλη αύξηση των επισκέψεων στις ιστοσελίδες τους. Παρόλα αυτά, πολλές φωνές διαμαρτυρίας υψώθηκαν, με αναγνώστες να χαρακτηρίζουν τα μπλογκ ως το «θάνατο της δημοσιογραφίας».

Στα ταχέως εξελισσόμενα θέματα, τα μπλογκ και τα κοινωνικά δίκτυα επιτρέπουν την άμεση δημοσίευση θεμάτων και εξελίξεων, ενώ επιτρέπουν επίσης τη διασύνδεση των χρηστών (linking) με άλλες ιστοσελίδες ή ενδιαφέροντα άρθρα, μέχρι και την ενσωμάτωση εικόνων, βίντεο ή τη δυνατότητα σχολιασμού των γεγονότων από τους αναγνώστες. Ο διευθυντής της ηλεκτρονικής Wall Street Journal Νιλ Μάκιντος, εξηγεί: «Τα ειδησεογραφικά μπλογκ αποτελούν μία χαριτωμένη άποψη της δημοσιογραφίας, χάρη στην αμεσότητά τους. Στην καλύτερη εκδοχή τους, τα μπλογκ είναι εντελώς απαλλαγμένα από κάθε συγγραφική έξη και επιτρέπουν στο συντάκτη τους να διηγηθεί απλά τί ακριβώς συνέβη».

Τα μπλογκ έχουν, όμως, και σημαντικά μειονεκτήματα. Σε θέματα χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, όπως οι εξεγέρσεις της Αραβικής ‘Ανοιξης, τα μπλογκ μπορούν να γίνουν πληκτικά ή υπερβολικά μακροσκελή. Ο μπλόγκερ των New York Times, Ρόμπερτ Μάκι, προειδοποιεί: «Αυτό που κάνουν οι μπλόγκερ είναι να προσφέρουν πρωτογενές υλικό στον αναγνώστη. Η πίεση των γεγονότων και η ταχύτητα μετάδοσής τους μέσω του μπλογκ δεν αφήνει χρόνο για ανάλυση».

Παρά τα προβλήματα αυτά, όμως, η πίστη στο μέσο αυτό παραμένει ισχυρή. Ο μπλόγκερ, Μάρτιν Μπέλαμ, που συνεργάζεται με τον Guardian, λέει: «Πρόκειται για ένα είδος δημοσιογραφίας, που γεννήθηκε μέσα στο Διαδίκτυο και εμφανίζει έτσι τις ιδιαιτερότητες του χώρου αυτού». Ο σύμβουλος ηλεκτρονικών ΜΜΕ, Κέβιν Αντερσον, λέει ότι οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί πρέπει να γίνουν πιο προσεκτικοί στη χρήση μπλογκ. «Ορισμένα live blogs δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα συνονθύλευμα αποσπασμάτων του Twitter, χωρίς καμία συνοχή και χωρίς την παραμικρή πληροφορία που θα συνέδεε τα στοιχεία αυτά με το κεντρικό θέμα», λέει ο κ. Αντερσον.
 
Πηγή: Η Καθημερινή (29.03.2011).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου