Ενας απλός τρόπος με τον οποίον μπορεί ο καθένας από εμάς να ελέγξει τη λειτουργία των δύο επιμέρους τομέων της μνήμης: τον λεκτικό και τον οπτικό.
Λεκτική μνήμη: Ζητήστε από κάποιον να γράψει σε ένα χαρτί τρεις διαφορετικές λέξεις (όπως για παράδειγμα σκύλος, αυτοκίνητο, σπίτι) και να σας διαβάσει καθεμία από αυτές δυνατά. Αφού τις απομνημονεύσετε, αφήστε να περάσουν πέντε λεπτά. Στη συνέχεια, επαναλάβετέ τες δυνατά και σημειώστε πόσες καταφέρατε να θυμηθείτε σωστά. Oπου είναι απαραίτητο, μπορείτε να ζητήσετε να σας παρέχουν βοήθεια όπως για παράδειγμα ότι η πρώτη λέξη είναι κατοικίδιο ζώο. Επαναλάβετε και τις τρεις λέξεις δυνατά και σημειώστε την επίδοσή σας ύστερα από δέκα λεπτά. Τέλος, επαναλάβετε την ίδια διαδικασία και έπειτα από μισή ώρα.
Oπτική μνήμη: Ζητήστε από κάποιον να τοποθετήσει πέντε αντικείμενα πάνω στο τραπέζι και στη συνέχεια να τα καλύψει ενώ εσείς κοιτάτε. Αφήστε να περάσουν δεκαπέντε λεπτά και έπειτα προσπαθήστε να γράψετε σε ένα χαρτί την ονομασία όσο το δυνατόν περισσότερων αντικειμένων.
Αποτελέσματα: Κάποιος με άριστη μνήμη θα είναι σε θέση να θυμάται και τις τρεις λέξεις με σχετική ευκολία έπειτα από διάστημα πέντε λεπτών. Εάν κάποιος ξεχάσει μία από τις λέξεις, όταν τις ξανακούσει ύστερα από δέκα λεπτά θα είναι σε θέση, φυσιολογικά, να τις επαναλάβει. Αν κάποιος ακούσει και τρίτη φορά τις λέξεις και δεν μπορέσει να τις θυμηθεί έπειτα από μισή ώρα, κατά πάσα πιθανότητα αντιμετωπίζει κάποια διαταραχή.
Τα τεστ αξιολόγησης λεκτικής και οπτικής μνήμης έχουν καταρτιστεί απο την Αμερικανική Ένωση Αλτσχάιμερ.
Τεχνικές ενίσχυσης της μνήμης:
Ασκηση ανάκλησης αντικειμένων: Γράψτε σε ένα χαρτί και διαβάστε δυνατά τις ακόλουθες λέξεις κάνοντας παύση ενός δευτερολέπτου κάθε φορά: βούτυρο, τηλέφωνο, σεντόνι, ασπιρίνη, συνδετήρες, κατσίκα, μολύβι, σόδα, καλάθι, φωτογραφία. Στη συνέχεια, κλείστε τα ματιά σας και μετρήστε μέχρι το δέκα αργά. Κατόπιν, χωρίς να κρυφοκοιτάξτε, προσπαθήστε να θυμηθείτε όσο το δυνατόν περισσότερες λέξεις, όχι απαραίτητα με την ίδια σειρά που έχουν στον κατάλογο.
Αποτέλεσμα: Ενας άνθρωπος με καλή μνήμη θα είναι σε θέση να θυμηθεί όλα τα αντικείμενα, ενώ όσοι διαθέτουν μέτρια θα μπορέσουν να ανακαλέσουν τέσσερα. Αν δεν καταφέρετε να βρείτε ούτε τέσσερα, υπάρχει ενδεχόμενο να αντιμετωπίζετε πρόβλημα στη λειτουργία της οπτικής μνήμης σας, χωρίς όμως να αποκλείεται η διάσπαση της προσοχής σας από το άγχος ή άλλους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την απόδοσή σας.
Μέθοδος ανάκλησης ονομάτων: Κάθε φορά που γνωρίζετε ένα πρόσωπο, προκειμένου να θυμηθείτε το όνομά του, φροντίστε να μάθετε και την ιδιότητά του ώστε να τον φαντάζεστε με αυτήν σε ένα συγκεκριμένο μέρος. Αν δεν ξέρετε τι επαγγέλλεται, μπορείτε να επινοήσετε κάτι. Για παράδειγμα, γνωρίζετε ένα αγόρι που ονομάζεται Κωνσταντίνος και είναι λογιστής. Μπορείτε εκείνη τη στιγμή να τον φανταστείτε με ένα κομπιουτεράκι στο χέρι να υπολογίζει φόρους. Υστερα από λίγο προσπαθήστε να θυμηθείτε το όνομά του. Ετσι, θα σας έρθουν στο μυαλό η εικόνα και η ιδιότητα που του δώσατε, φυσικά, και το όνομά του. Διαφορετικά, μπορείτε να τον συνδέσετε με κάποιο αντικείμενο ή ιδιαίτερο στοιχείο οικείο σε εσάς. Για παράδειγμα, κάποιον Στράτο Κούκο μπορείτε να τον θυμάστε εύκολα αν συνδυάσετε το όνομά του με το ομώνυμο πουλί.
Πηγή: Τα Νέα (03.03.2011).
Λεκτική μνήμη: Ζητήστε από κάποιον να γράψει σε ένα χαρτί τρεις διαφορετικές λέξεις (όπως για παράδειγμα σκύλος, αυτοκίνητο, σπίτι) και να σας διαβάσει καθεμία από αυτές δυνατά. Αφού τις απομνημονεύσετε, αφήστε να περάσουν πέντε λεπτά. Στη συνέχεια, επαναλάβετέ τες δυνατά και σημειώστε πόσες καταφέρατε να θυμηθείτε σωστά. Oπου είναι απαραίτητο, μπορείτε να ζητήσετε να σας παρέχουν βοήθεια όπως για παράδειγμα ότι η πρώτη λέξη είναι κατοικίδιο ζώο. Επαναλάβετε και τις τρεις λέξεις δυνατά και σημειώστε την επίδοσή σας ύστερα από δέκα λεπτά. Τέλος, επαναλάβετε την ίδια διαδικασία και έπειτα από μισή ώρα.
Oπτική μνήμη: Ζητήστε από κάποιον να τοποθετήσει πέντε αντικείμενα πάνω στο τραπέζι και στη συνέχεια να τα καλύψει ενώ εσείς κοιτάτε. Αφήστε να περάσουν δεκαπέντε λεπτά και έπειτα προσπαθήστε να γράψετε σε ένα χαρτί την ονομασία όσο το δυνατόν περισσότερων αντικειμένων.
Αποτελέσματα: Κάποιος με άριστη μνήμη θα είναι σε θέση να θυμάται και τις τρεις λέξεις με σχετική ευκολία έπειτα από διάστημα πέντε λεπτών. Εάν κάποιος ξεχάσει μία από τις λέξεις, όταν τις ξανακούσει ύστερα από δέκα λεπτά θα είναι σε θέση, φυσιολογικά, να τις επαναλάβει. Αν κάποιος ακούσει και τρίτη φορά τις λέξεις και δεν μπορέσει να τις θυμηθεί έπειτα από μισή ώρα, κατά πάσα πιθανότητα αντιμετωπίζει κάποια διαταραχή.
Τα τεστ αξιολόγησης λεκτικής και οπτικής μνήμης έχουν καταρτιστεί απο την Αμερικανική Ένωση Αλτσχάιμερ.
Τεχνικές ενίσχυσης της μνήμης:
Ασκηση ανάκλησης αντικειμένων: Γράψτε σε ένα χαρτί και διαβάστε δυνατά τις ακόλουθες λέξεις κάνοντας παύση ενός δευτερολέπτου κάθε φορά: βούτυρο, τηλέφωνο, σεντόνι, ασπιρίνη, συνδετήρες, κατσίκα, μολύβι, σόδα, καλάθι, φωτογραφία. Στη συνέχεια, κλείστε τα ματιά σας και μετρήστε μέχρι το δέκα αργά. Κατόπιν, χωρίς να κρυφοκοιτάξτε, προσπαθήστε να θυμηθείτε όσο το δυνατόν περισσότερες λέξεις, όχι απαραίτητα με την ίδια σειρά που έχουν στον κατάλογο.
Αποτέλεσμα: Ενας άνθρωπος με καλή μνήμη θα είναι σε θέση να θυμηθεί όλα τα αντικείμενα, ενώ όσοι διαθέτουν μέτρια θα μπορέσουν να ανακαλέσουν τέσσερα. Αν δεν καταφέρετε να βρείτε ούτε τέσσερα, υπάρχει ενδεχόμενο να αντιμετωπίζετε πρόβλημα στη λειτουργία της οπτικής μνήμης σας, χωρίς όμως να αποκλείεται η διάσπαση της προσοχής σας από το άγχος ή άλλους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την απόδοσή σας.
Μέθοδος ανάκλησης ονομάτων: Κάθε φορά που γνωρίζετε ένα πρόσωπο, προκειμένου να θυμηθείτε το όνομά του, φροντίστε να μάθετε και την ιδιότητά του ώστε να τον φαντάζεστε με αυτήν σε ένα συγκεκριμένο μέρος. Αν δεν ξέρετε τι επαγγέλλεται, μπορείτε να επινοήσετε κάτι. Για παράδειγμα, γνωρίζετε ένα αγόρι που ονομάζεται Κωνσταντίνος και είναι λογιστής. Μπορείτε εκείνη τη στιγμή να τον φανταστείτε με ένα κομπιουτεράκι στο χέρι να υπολογίζει φόρους. Υστερα από λίγο προσπαθήστε να θυμηθείτε το όνομά του. Ετσι, θα σας έρθουν στο μυαλό η εικόνα και η ιδιότητα που του δώσατε, φυσικά, και το όνομά του. Διαφορετικά, μπορείτε να τον συνδέσετε με κάποιο αντικείμενο ή ιδιαίτερο στοιχείο οικείο σε εσάς. Για παράδειγμα, κάποιον Στράτο Κούκο μπορείτε να τον θυμάστε εύκολα αν συνδυάσετε το όνομά του με το ομώνυμο πουλί.
Πηγή: Τα Νέα (03.03.2011).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου