Το υπουργείο Παιδείας, σε μια προσπάθεια να τραβήξει το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης από τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με τις συνενώσεις των σχολείων, προχωρεί τις επόμενες ημέρες στη δημοσιοποίηση του σχεδίου αναμόρφωσης των λυκείων.
Στο νέο λύκειο αλλάζουν ριζικά όλα: από τα μαθήματα μέχρι τον τρόπο διδασκαλίας. Προηγουμένως όμως, το υπουργείο θα γνωστοποιήσει τα αποτελέσματα έρευνας της κοινής γνώμης που διενήργησε, θέλοντας έτσι να στηρίξει τις αλλαγές, ως απαίτηση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών, όπως άλλωστε έχει κάνει στο πρόσφατο παρελθόν και για άλλα θέματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές θα αρχίσουν από την πρώτη λυκείου και θα συνεχίσουν στις επόμενες δύο τάξεις, που θα είναι και οι καθοριστικές, αφού ο μαθητής θα προετοιμάζεται για το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το σχέδιο της Θάλειας Δραγώνα, που είχε ως «αχίλλειο πτέρνα» την κατάταξη της Ιστορίας στα προαιρετικά μαθήματα, έχει εγκαταλειφτεί στο μεγαλύτερο βαθμό. Η φιλοσοφία του νέου συστήματος στηρίζεται στα βασικά μαθήματα και τα επιλογής. Τα βασικά και υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι τα μισά από ό,τι είναι σήμερα (δεν θα ξεπερνούν τα πέντε και με λιγότερη ύλη). Σ' αυτά εντάσσονται τόσο η Ιστορία όσο και τα Θρησκευτικά, καθώς το υπουργείο Παιδείας δεν τόλμησε να έρθει σε αντιπαράθεση με την Εκκλησία που απαίτησε σε όλους τους τόνους την ένταξη των Θρησκευτικών στην ομάδα των υποχρεωτικών μαθημάτων.
Οπως είπε στην «Κ.Ε.» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, «το θέμα είναι τι είδους Θρησκευτικά και με ποιο τρόπο θα διδάσκονται τα παιδιά, γιατί δεν έχει νόημα να μαθαίνει, για παράδειγμα, τι είδους άμφια φοράει ο παπάς, αλλά έχει σημασία να γνωρίσει το βαθύτερο νόημα της χριστιανικής θρησκείας».
Τα μαθήματα επιλογής θα κατατάσσονται σε ομάδες, τις οποίες θα επιλέγουν οι μαθητές. Για παράδειγμα, μια ομάδα θα είναι τα φιλολογικά, μία άλλη τα καλλιτεχνικά, μια άλλη τα οικονομικά κ.ο.κ. Στους μαθητές θα επιτραπεί μεγάλη ευελιξία στην επιλογή αυτών των μαθημάτων, αφού δεν θα υπάρχουν στεγανά.
Βασική καινοτομία του νέου συστήματος θα είναι καθιέρωση ενός νέου μαθήματος με τον τίτλο: «Σχέδιο έρευνας» που θα έχει ως αντικείμενο να διδάσκει τους μαθητές πώς να ερευνούν. Ομάδες μαθητών θα αναλαμβάνουν από κοινού την εκπόνηση μιας ερευνητικής εργασίας, που θα τους ανατίθεται από τους καθηγητές και η οποία θα αφορά, για παράδειγμα, το περιβάλλον ή τον πολιτισμό. Οι μαθητές πρέπει να αναζητήσουν πληροφορίες, να τις ξεχωρίσουν, να τις αναλύσουν και να τις συνθέσουν, έτσι ώστε να αναπτύσσεται η κριτική ικανότητά τους. Παράλληλα, η αλληλεπίδραση μεταξύ τους θα αναπτύξει την ικανότητα συνεργασίας με άλλες ομάδες. Δεν αποκλείεται όμως και η ανάληψη από κάθε έναν μαθητή μιας ερευνητικής εργασίας.
Για να επιτύχει αυτή η μέθοδος, που ήδη εφαρμόζεται σε πολλές χώρες στο εξωτερικό, οι καθηγητές θα πρέπει να δουλέψουν διαθεματικά. Δηλαδή, για παράδειγμα, όταν θα διδάσκουν τους μαθητές στη Χημεία για το νερό, δεν θα περιορίζονται σ' αυτό, αλλά, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, θα τους διδάσκουν για τη χρήση του νερού στη βιολογία, ακόμη και στη δημώδη ποίηση και λογοτεχνία.
Στο μάθημα της έρευνας δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα και γι' αυτό η βαθμολογία που θα παίρνουν οι μαθητές θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή για τα πανεπιστήμια. Η πληροφορική στο λύκειο θα είναι πλέον «εργαλείο», παρά τις αντιδράσεις που έχουν ήδη προκληθεί από τους καθηγητές της Πληροφορικής, οι οποίοι ζητούν να ενταχθεί το μάθημα στο «πακέτο» των υποχρεωτικών. Το σχέδιο όμως του υπουργείου βασίζεται στη «λογική» ότι ήδη ο μαθητής έχει διδαχθεί το μάθημα στο γυμνάσιο και πλέον χρησιμοποιεί τις γνώσεις που έχει αποκτήσει, για να εργαστεί πάνω σε νέα αντικείμενα.
Το νέο λύκειο είναι προσαρμοσμένο έτσι ώστε να εξυπηρετεί και το σύστημα εισαγωγής για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, που θα αντικαταστήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις από το 2014. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα δοθούν στη δημοσιότητα τώρα λεπτομέρειες του νέου συστήματος, αλλά οι βασικές αρχές του.
Οριστικά αποφασίστηκε ότι τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τέσσερα, από έξι που είναι σήμερα, μέσα στα οποία θα εντάσσεται και ένα επιλογής. Τα πανεπιστήμια θα είναι εκείνα που θα καθορίζουν συντελεστές βαρύτητας, ενώ από την πρώτη τάξη του λυκείου θα υπάρχει ατομικός φάκελος του κάθε μαθητή που θα τον ακολουθεί ως την αποφοίτησή του και θα καταγράφεται σ' αυτόν η πρόοδός του.
Το σχέδιο αυτό του νέου λυκείου, στο οποίο φαίνεται να καταλήγει το υπουργείο Παιδείας, φαίνεται να κοστίζει φτηνότερα, απ' ό,τι αυτό που είχε εισηγηθεί η ομάδας της Θάλειας Δραγώνα, με τις 26 επιλογές μαθημάτων που προϋπέθεταν πολύ περισσότερους καθηγητές, υποδομές, εργαστήρια κ.λπ.
Πηγή: Ελευθεροτυπία (20.03.2011).
Στο νέο λύκειο αλλάζουν ριζικά όλα: από τα μαθήματα μέχρι τον τρόπο διδασκαλίας. Προηγουμένως όμως, το υπουργείο θα γνωστοποιήσει τα αποτελέσματα έρευνας της κοινής γνώμης που διενήργησε, θέλοντας έτσι να στηρίξει τις αλλαγές, ως απαίτηση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών, όπως άλλωστε έχει κάνει στο πρόσφατο παρελθόν και για άλλα θέματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές θα αρχίσουν από την πρώτη λυκείου και θα συνεχίσουν στις επόμενες δύο τάξεις, που θα είναι και οι καθοριστικές, αφού ο μαθητής θα προετοιμάζεται για το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το σχέδιο της Θάλειας Δραγώνα, που είχε ως «αχίλλειο πτέρνα» την κατάταξη της Ιστορίας στα προαιρετικά μαθήματα, έχει εγκαταλειφτεί στο μεγαλύτερο βαθμό. Η φιλοσοφία του νέου συστήματος στηρίζεται στα βασικά μαθήματα και τα επιλογής. Τα βασικά και υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι τα μισά από ό,τι είναι σήμερα (δεν θα ξεπερνούν τα πέντε και με λιγότερη ύλη). Σ' αυτά εντάσσονται τόσο η Ιστορία όσο και τα Θρησκευτικά, καθώς το υπουργείο Παιδείας δεν τόλμησε να έρθει σε αντιπαράθεση με την Εκκλησία που απαίτησε σε όλους τους τόνους την ένταξη των Θρησκευτικών στην ομάδα των υποχρεωτικών μαθημάτων.
Οπως είπε στην «Κ.Ε.» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, «το θέμα είναι τι είδους Θρησκευτικά και με ποιο τρόπο θα διδάσκονται τα παιδιά, γιατί δεν έχει νόημα να μαθαίνει, για παράδειγμα, τι είδους άμφια φοράει ο παπάς, αλλά έχει σημασία να γνωρίσει το βαθύτερο νόημα της χριστιανικής θρησκείας».
Τα μαθήματα επιλογής θα κατατάσσονται σε ομάδες, τις οποίες θα επιλέγουν οι μαθητές. Για παράδειγμα, μια ομάδα θα είναι τα φιλολογικά, μία άλλη τα καλλιτεχνικά, μια άλλη τα οικονομικά κ.ο.κ. Στους μαθητές θα επιτραπεί μεγάλη ευελιξία στην επιλογή αυτών των μαθημάτων, αφού δεν θα υπάρχουν στεγανά.
Βασική καινοτομία του νέου συστήματος θα είναι καθιέρωση ενός νέου μαθήματος με τον τίτλο: «Σχέδιο έρευνας» που θα έχει ως αντικείμενο να διδάσκει τους μαθητές πώς να ερευνούν. Ομάδες μαθητών θα αναλαμβάνουν από κοινού την εκπόνηση μιας ερευνητικής εργασίας, που θα τους ανατίθεται από τους καθηγητές και η οποία θα αφορά, για παράδειγμα, το περιβάλλον ή τον πολιτισμό. Οι μαθητές πρέπει να αναζητήσουν πληροφορίες, να τις ξεχωρίσουν, να τις αναλύσουν και να τις συνθέσουν, έτσι ώστε να αναπτύσσεται η κριτική ικανότητά τους. Παράλληλα, η αλληλεπίδραση μεταξύ τους θα αναπτύξει την ικανότητα συνεργασίας με άλλες ομάδες. Δεν αποκλείεται όμως και η ανάληψη από κάθε έναν μαθητή μιας ερευνητικής εργασίας.
Για να επιτύχει αυτή η μέθοδος, που ήδη εφαρμόζεται σε πολλές χώρες στο εξωτερικό, οι καθηγητές θα πρέπει να δουλέψουν διαθεματικά. Δηλαδή, για παράδειγμα, όταν θα διδάσκουν τους μαθητές στη Χημεία για το νερό, δεν θα περιορίζονται σ' αυτό, αλλά, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, θα τους διδάσκουν για τη χρήση του νερού στη βιολογία, ακόμη και στη δημώδη ποίηση και λογοτεχνία.
Στο μάθημα της έρευνας δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα και γι' αυτό η βαθμολογία που θα παίρνουν οι μαθητές θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή για τα πανεπιστήμια. Η πληροφορική στο λύκειο θα είναι πλέον «εργαλείο», παρά τις αντιδράσεις που έχουν ήδη προκληθεί από τους καθηγητές της Πληροφορικής, οι οποίοι ζητούν να ενταχθεί το μάθημα στο «πακέτο» των υποχρεωτικών. Το σχέδιο όμως του υπουργείου βασίζεται στη «λογική» ότι ήδη ο μαθητής έχει διδαχθεί το μάθημα στο γυμνάσιο και πλέον χρησιμοποιεί τις γνώσεις που έχει αποκτήσει, για να εργαστεί πάνω σε νέα αντικείμενα.
Το νέο λύκειο είναι προσαρμοσμένο έτσι ώστε να εξυπηρετεί και το σύστημα εισαγωγής για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, που θα αντικαταστήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις από το 2014. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα δοθούν στη δημοσιότητα τώρα λεπτομέρειες του νέου συστήματος, αλλά οι βασικές αρχές του.
Οριστικά αποφασίστηκε ότι τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τέσσερα, από έξι που είναι σήμερα, μέσα στα οποία θα εντάσσεται και ένα επιλογής. Τα πανεπιστήμια θα είναι εκείνα που θα καθορίζουν συντελεστές βαρύτητας, ενώ από την πρώτη τάξη του λυκείου θα υπάρχει ατομικός φάκελος του κάθε μαθητή που θα τον ακολουθεί ως την αποφοίτησή του και θα καταγράφεται σ' αυτόν η πρόοδός του.
Το σχέδιο αυτό του νέου λυκείου, στο οποίο φαίνεται να καταλήγει το υπουργείο Παιδείας, φαίνεται να κοστίζει φτηνότερα, απ' ό,τι αυτό που είχε εισηγηθεί η ομάδας της Θάλειας Δραγώνα, με τις 26 επιλογές μαθημάτων που προϋπέθεταν πολύ περισσότερους καθηγητές, υποδομές, εργαστήρια κ.λπ.
Πηγή: Ελευθεροτυπία (20.03.2011).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου