Τετάρτη, 14 Απριλίου 2010

Το Λούβρο και οι επισκέπτες του

«Πώς καταλαβαίνεις σε ποιο ακριβώς σημείο στο Λούβρο βρίσκεται η “Μόνα Λίζα”; Βλέπεις πού είναι συγκεντρωμένοι οι περισσότεροι γιαπωνέζοι τουρίστες» είχε πει κάποτε ο βραζιλιάνος φωτογράφος Αλέσιο ντε Αντάντρε (1938-2003). Και είχε κάθε δικαίωμα να το πει, καθώς επί 39 συνεχόμενα χρόνια επισκεπτόταν διαρκώς τις συλλογές του Μουσείου φωτογραφίζοντας τις αντιδράσεις του κοινού μπροστά στα διάσημα έργα. Καρπός αυτής της εμμονής, ένα αρχείο 12.000 ασπρόμαυρων εικόνων, αλλά και η έκθεση «Το Λούβρο και οι επισκέπτες του» που θα φιλοξενείται στο Μουσείο Φρυσίρα ως τις 30 Μαΐου σε επιμέλεια της Πατρίσια Νιουκάμερ. Μέσα από τη νευρώδη ματιά του καλλιτέχνη μας συστήνονται και οι διαφορετικές «φυλές» των επισκεπτών, όπως τις αποτύπωσε με το πάτημα ενός κλικ ο επίμονος κυνηγός εικόνων.

1. Οι φοιτητές Καλών Τεχνών. Συνήθως κρατούν ένα σημειωματάριο με λευκές σελίδες, τις οποίες γεμίζουν σκιτσάροντας στο χαρτί λεπτομέρειες από πίνακες που συναντούν. Επίσης, όπως είχε επισημάνει ο φωτογράφος, είναι εκείνοι που κινούνται με τη μεγαλύτερη άνεση στον χώρο.

2. Οι Γιαπωνέζοι. Η φωτογραφική μηχανή αποτελεί προέκταση του χεριού και του ματιού τους και κάθε επίσκεψή τους σε μουσείο είναι ικανή να παραγάγει ένα ιδιότυπο οικογενειακό άλμπουμ- με μητέρα όλων τη «Μόνα Λίζα».

3. Τα ζευγάρια. Στο αβάστακτο μουσειακό σαβουάρ βιβρ «Μην αγγίζετε», οι ερωτευμένοι αντιπροτείνουν το «Να αγγίζεστε». Θα συναντήσουμε πολλά ζευγάρια κάθε ηλικίας να στέκονται αγκαλιασμένα μπροστά από έναν διάσημο πίνακα. 4. Οι ηλικιωμένοι. Ενας κύριος απαντά στο προαναφερθέν «Μην αγγίζετε», βάζοντας τα χέρια πίσω από την πλάτη και σκύβοντας τόσο κοντά σε ένα έργο του Βερονέζε, λες και θέλει να αντικαταστήσει την αφή με την όσφρηση. Οσο για την κυρία που στέκεται δίπλα σε μια αιγυπτιακή σαρκοφάγο, μοιάζει να αναμετρείται μαζί της σε χρόνια και εμπειρία.

5. Τα παιδιά. Οι εικόνες τόσων και τόσων παιδιών που έχουν αποκοιμηθεί στην αγκαλιά ή στα πόδια της μητέρας τους μαρτυρούν αυτό που οι ενήλικοι επισκέπτες δεν τολμούν να παραδεχθούν: παραζαλισμένοι μέσα στον ατέλειωτο λαβύρινθο αιθουσών και έργων, πολλές φορές δεν καταφέρνουν να δουν σχεδόν τίποτε.

6. Οι φύλακες. Εχει μεγάλο ενδιαφέρον να τους παρατηρήσεις, επειδή ακριβώς σχεδόν πάντα περνούν απαρατήρητοι.

7. Οι κοκέτες. Η γυναικεία ωραιοπάθεια συχνά αναμετρείται με το κάλλος των μοντέλων που είχαν ποζάρει κάποτε για τον Γκόγια, τον Ρούμπενς και τόσους άλλους. Κομψές βεντάλιες, αποκαλυπτικές μίνι φούστες, προκλητικές πόζες καθώς ξαπλώνουν για να έχουν καλύτερη οπτική του πίνακα.

8. Τα γκρουπ. Εντείνουν τον συνωστισμό του χώρου και έχουν το ταλέντο να σκεπάζουν με τα σώματα και τις φωνές τους κάθε έργο που υποτίθεται ότι μαζεύτηκαν για να θαυμάσουν.

Πηγή: άρθρο - Το Βήμα (13.04.2010).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου