Οι αγορές με μέτρο, αλλά και μια σειρά από... κόλπα και πρακτικές συνήθειες, όπως οι έξυπνες αγορές μέσω Ιντερνετ, ο περιορισμός των μετακινήσεων με το αυτοκίνητο, η εξοικονόμηση ενέργειας στις συσκευές του σπιτιού και η «ανακύκλωση» του φαγητού που μένει είναι μερικά από τα «όπλα» που οι ειδικοί συνιστούν στους πολίτες στη μάχη με την κρίση.
Πόσες φορές δεν έχουμε αγοράσει κάποιο προϊόν την ώρα που μπορεί να βρίσκεται άλλη μια ολόκληρη συσκευασία στο ντουλάπι μας; Η απάντηση, σύμφωνα με τη διατροφολόγο κ. Κωσταλένια Καλλιανιώτη, είναι «πολλές». «Γι΄ αυτό και πριν ξεκινήσει κανείς για το σούπερ μάρκετ, καλό είναι να κάνει έναν έλεγχο στην τροφοθήκη και το ψυγείο, προκειμένου να δει τις ποσότητες τροφίμων που χρειάζεται». Με αυτόν τον τρόπο, λέει, δεν θα κάνει άσκοπες αγορές και θα εξοικονομήσει χρήματα.
Οπως επισημαίνει η διατροφολόγος, η πρώτη εξοικονόμηση χρημάτων γίνεται λίγο πριν να βγουν οι καταναλωτές για ψώνια. «Βασικός κανόνας είναι να μην ψωνίζουν με άδειο στομάχι, αφού όταν πεινάει κάποιος είναι πολύ εύκολο να παρασυρθεί».
Οικονομία στο φαγητό όμως γίνεται, όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, κυρίως στο μαγείρεμα. «Αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως αν έχουμε στο ψυγείο ντομάτες που έχουν ωριμάσει πολύ, καλό είναι να τις πολτοποιήσουμε και να φτιάξουμε σπιτική σάλτσα που θα φυλάξουμε στην κατάψυξη. Θα πρέπει να αξιοποιούμε και το φαγητό της προηγούμενης μέρας, αρκεί να έχουμε φαντασία και να σκεφτόμαστε δημιουργικά» λέει η κ. Καλλιανιώτη.
Οικονομία με πετάλι. Εδώ και περίπου δύο χρόνια η κ. Μαρία Κοντογιάννη που ασχολείται με κινηματογραφικές παραγωγές έχει περιορίσει σημαντικά τις μετακινήσεις της με το αυτοκίνητο. Χρησιμοποιεί περισσότερο το ποδήλατό της σε συνδυασμό με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. «Δεν το έκανα για οικονομικούς λόγους» λέει στα «ΝΕΑ». Προσθέτει όμως πως ήδη διαπιστώνει ότι το ποδήλατο ωφελεί- εκτός από τον οργανισμό της και το περιβάλλον- και την... τσέπη της. Ειδικά αυτή την περίοδο που η τιμή της βενζίνης έχει φτάσει στα ύψη.
Το... πετάλι ως αντίδοτο στη σπατάλη της βενζίνης επιλέγουν όλο και περισσότεροι πολίτες το τελευταίο διάστημα. Κι αυτό γιατί η χώρα μας πλέον έχει την ακριβότερη τιμή αμόλυβδης βενζίνης στην Ευρώπη και οι μετακινήσεις με το αυτοκίνητο έχουν γίνει εξαιρετικά «τσουχτερές». «Οποτε χρειάζεται να κατέβω στο κέντρο της Αθήνας για δουλειές, χρησιμοποιώ το ποδήλατο ή τα μέσα μεταφοράς. 80% των μετακινήσεών μου τις πραγματοποιώ με αυτόν τον τρόπο. Αλλωστε μένω στο Ν. Ψυχικό. Πλέον γεμίζω το αυτοκίνητό μου βενζίνη μόνο μία φορά τον μήνα. Κι αυτό διότι το χρησιμοποιώ για πιο μακρινές διαδρομές ή για εκδρομές» τονίζει η κ. Κοντογιάννη.
Οσο για το εάν θα συνιστούσε στους πολίτες να περιορίσουν το Ι.Χ. και να κάνουν... πετάλι, λέει με νόημα: «Τους παροτρύνω να το κάνουν. Από εμάς αρχίουν όλα». Συμμερίζεται τους φόβους και τους δισταγμούς που έχουν αρκετοί πολίτες επειδή στους δρόμους δεν υπάρχουν υποδομές για τα ποδήλατα. Τονίζει όμως ότι μπορούν να ξεπεραστούν. «Εγώ για παράδειγμα χρησιμοποιώ συχνά τα πεζοδρόμια», λέει.
Καλό είναι οι πολίτες να αλλάξουν συνήθειες μετακίνησης- να περιορίσουν δηλαδή το Ι.Χ. και να επιλέγουν περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς- αφού αυτό θα ωφελήσει και το περιβάλλον και την τσέπη τους, συμφωνεί ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος. Τονίζει όμως πως ταυτόχρονα και η Πολιτεία πρέπει να δείξει στους πολίτες ότι τα μέσα μεταφοράς είναι αξιόπιστα και εξυπηρετούν. «Θα πρέπει δηλαδή η Πολιτεία να οργανώσει ένα σύστημα που δεν θα επιτρέπει την παράνομη στάθμευση, να μεριμνά ώστε να είναι συνεχώς ανοιχτές οι λεωφορειολωρίδες».
Διαβάστε περισσότερα στα Νέα (26.06.2010).
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου