Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου 2012

Εκδήλωση για τον Νικηφόρο Βρεττάκο


Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων σας προσκαλεί να παρευρεθείτε στην φιλολογική εκδήλωση με θέμα ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ, 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα, 29-10-2012 και ώρα 7.00΄μ.μ. στην Στοά του Βιβλίου, (Σταδίου και Πεσματζόγλου 5, Αρσάκειο Μέγαρο)
 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

7.10-7.30 μ.μ. Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου, Κ
αθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών, 
"Αγαπώ άρα  υπάρχω", ποίηση και ποιητική του Νικηφόρου Βρεττάκου.

7.30-7.50 μ.μ. Γεωργία Λαδογιάννη, 
Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων,
«Τι είναι  ποίηση»; Νικηφόρος Βρεττάκος. Εκλογή 1964.

7.50-8.10 μ.μ. Ευριπίδης Γαραντούδης,
Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, 
«Ο  Νικηφόρος Βρεττάκος στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας   Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

8.10-8.30 μ.μ. Παναγιώτης Μαστροδημήτρης,
Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, 
«αν συναντήσω αγγέλους……θα τους μιλήσω ελληνικά»: η ελληνική «ανάληψη» του Νικηφόρου Βρεττάκου.

8.30-9.00   Συζήτηση

 

Σάββατο, 13 Οκτωβρίου 2012

Για καλές συναναστροφές κρύψτε το κινητό σας

Ότι η υπερβολική χρήση κινητού τηλεφώνου επηρεάζει τις προσωπικές σχέσεις το γνωρίζαμε. Βρετανοί επιστήμονες όμως διαπίστωσαν ότι ακόμη και όταν δεν χρησιμοποιούμε τη συσκευή μας αλλά την κουβαλούμε παντού μαζί μας και την εκθέτουμε σε κοινή θέα, προκαλούμε στους γύρω μας συναισθήματα απόρριψης και αδιαφορίας.

Σε δύο μελέτες που πραγματοποίησαν ψυχολόγοι από το Πανειστήμιο του Εσεξ φάνηκε ότι αν το κινητό είναι ορατό π.χ. κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης στο τραπέζι, τότε οι συνομιλητές ανταλλάσσουν μεταξύ τους λιγότερο θετικά μηνύματα, συγκριτικά με το τι θα συνέβαινε αν η συσκευή του δεν βρισκόταν σε κοινή θέα.

Βάσει των ευρημάτων, τόσο η χρήση όσο και η απλή τοποθέτηση της συσκευής σε κοινή θέα θα μπορούσαν να είναι καταστροφικά στην περίπτωση π.χ. ενός ρομαντικού δείπνου. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι στη θέα των κινητών τηλεφώνων πυροδοτούνται αυτόματα σκέψεις που αφορούν το ευρύτερο κοινωνικό δίκτυο του κατόχου, περιορίζοντας έτσι τα επίπεδα ταύτισης και κατανόησης των γύρω του.
«Και στους δύο κύκλους πειραμάτων που πραγματοποιήσαμε είδαμε ότι τα κινητά τηλέφωνα επιδρούν στο πόσο κοντά μπορεί να έρθει κάποιος με τον συνομιλητή του, στην ανταπόκριση που θα λάβει από εκείνον, όπως επίσης και στην ποιότητα της συζήτησης» αναφέρει ο επικεφαλής της μελέτης δρ Άντριου Πρζιμπίλσκι.
«Η παρουσία ενός κινητού ενδεχομένως να καθοδηγεί τους γύρω στο να σκέφτονται άλλα άτομα και γεγονότα, που δεν σχετίζονται άμεσα με τη συγκεκριμένη συνάντηση» προσθέτει ο ειδικός. «Κάτι τέτοιο “εκτροχιάζει” την προσοχή των συνομιλητών από την τρέχουσα συζήτηση» καταλήγει.

Στην πρώτη μελέτη, οι ερευνητές ζήτησαν από 37 ζευγάρια αγνώστων να κάνουν μια συζήτηση διάρκειας 10 λεπτών, με θέμα ένα ενδιαφέρον γεγονός που βίωσαν κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα. Το κάθε ζευγάρι έμπαινε σε ένα ειδικά διαμορφωμένο δωμάτιο. Τα μισά ζευγάρια κάθησαν για να κάνουν την κουβέντα τους σε ένα τραπέζι, επάνω στο οποίο ήταν τοποθετημένο ένα λάπτοπ, ενώ τα άλλα μισά είχαν μπροστά τους ένα κινητό τηλέφωνο.
Μετά το τέλος του πειράματος οι επιστήμονες είδαν ότι η έκβαση της συζήτησης όσων βρίσκονταν στη θέα του κινητού δεν ήταν το ίδιο καλή με εκείνη των υπολοίπων.

Στη δεύτερη μελέτη, οι ερευνητές ζήτησαν από 34 ζευγάρια αγνώστων να συζητήσουν τα πιο σημαντικά γεγονότα που είχαν βιώσει κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους. Και σε αυτήν την περίπτωση, οι ειδικοί χρησιμοποίησαν ένα λάπτοπ στους μισούς και ένα κινητό στους υπόλοιπους.
Τα αποτελέσματα ήταν παρόμοια με εκείνα της πρώτης δοκιμής.

Πηγή: Το Βήμα

Εκρηξη του παιδικού εθισμού στο Διαδίκτυο

Μέρος της λίστας σοβαρών ψυχικών διαταραχών ή αλλιώς του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου των Ψυχικών Διαταραχών προς περαιτέρω μελέτη θα αποτελεί από τον ερχόμενο Μάιο ο εθισμός στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με αυστραλούς ειδικούς.

Στη συγκεκριμένη κατηγορία, σύμφωνα με τους ερευνητές, θα κατατάσσονται όλοι όσοι δηλώνουν «κολλημένοι» με το smartphone, το tablet ή το λάπτοπ τους, ανεξαρτήτως ηλικίας.

Οι επιστήμονες κατέθεσαν στην Αυστραλιανή Εταιρεία Ψυχολογίας μια έκθεση όπου υπογραμμίζουν συγκεκριμένα την αύξηση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στον εθισμό στα ηλεκτρονικά παιχνίδια μέσω Διαδικτύου και ιδιαίτερα των μικρότερων ηλικιών.

Υποστηρίζουν μάλιστα, ότι κατά τη διάρκεια της τελευταίας 10ετίας λόγω της πτώσης του κόστους των διαδικτυακών συνδέσεων και της μεγάλης διαθεσιμότητάς τους, υπό μορφή δωρεάν Ίντερνετ σε δημόσιους χώρους, αλλά και λόγω της κατάκτησης της αγοράς από τα smartphones, πολλές χώρες χορεύουν πλέον τον χορό της «αιώνιας συνδεσιμότητας».

Σύμφωνα με τον δρα Μάικ Κίριος, ο οποίος είναι κλινικός ψυχολόγος από το Πολυτεχνείο του Σουίνμπερν και ένας εκ των συγγραφέων της έκθεσης, η περαιτέρω μελέτη της συγκεκριμένης διαταραχής θα μπορούσε να επιτρέψει σε ειδικούς να διαγιγνώσκουν επιτυχώς την εξάρτηση των παιδιών στην τεχνολογία και να τους προσφέρουν εγκαίρως τη σωστή θεραπεία.
«Στην περίπτωση των παιδιών, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αποτελούν μια ξεκάθαρη αιτία. Αλλά σε γενικές γραμμές, η υπερβολική χρήση της τεχνολογίας μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα» εξηγεί.

Από την πλευρά του, ο ψυχολόγος με εξειδίκευση σε περιπτώσεις εθισμού σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, δρ Εμίλ Χόντζνικ, αναφέρει τον έντονο προβληματισμό του με τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό παιδιών που αντιμετωπίζουν τη συγκεκριμένη διαταραχή. Είχε μάλιστα, όπως υπογραμμίζει, ασθενείς μόλις 12 ετών οι οποίοι εμφάνιζαν εθισμό στο Διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.
«Ως τυπική ένδειξη εθισμού χαρακτηρίζεται οτιδήποτε παραπέμπει σε συμπτώματα απομόνωσης» εξηγεί ο ίδιος. «Συμπεριφορές δηλαδή που εκφράζουν δυστυχία, οργή, ευερεθιστότητα, όταν δεν μπορούν να παίξουν».

Πηγή: Το Βήμα

Τέταρτη η Ελλάδα στην ενδοσχολική βία

Οι φωνές και τα νεύρα των μεγάλων στο σπίτι είναι γνωστό ότι επηρεάζουν αρνητικά την ψυχοσύνθεση των παιδιών. Ειδικά σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, με τα προβλήματα να ακολουθούν και να προσδιορίζουν την καθημερινότητα της ελληνικής οικογένειας, τα ξεσπάσματα λεκτικής, ακόμα και σωματικής βίας, είναι σε πολλές περιπτώσεις και συχνότερα και εντονότερα.

Τα παιδιά δεν χρειάζονται τίποτα άλλο - αν και έχουν ένα σωρό αφορμές ακόμα, μέχρι και ορισμένα βιντεοπαιχνίδια - για να μεταφέρουν στο σχολείο αυτές τις συμπεριφορές.

Η Ελλάδα κατατάσσεται πλέον στην τέταρτη θέση μεταξύ 41 ευρωπαϊκών χωρών στη μαθητική βία και τον ενδοσχολικό εκφοβισμό και αυτή τη φορά το κουδούνι δεν σημαίνει διάλειμμα αλλά συναγερμό!
 
Με την κατάσταση στη χώρα μας να χειροτερεύει και καθώς το φαινόμενο λαμβάνει ανησυχητικές διαστάσεις πανευρωπαϊκά, εντείνονται και οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Πρόσφατα ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Γιώργος Κουμουτσάκος πρότεινε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την καθιέρωση ευρωπαϊκής ημέρας κατά της σχολικής βίας.

Με αφορμή αυτή την πρωτοβουλία διοργανώθηκε την Πέμπτη, 11 Οκτωβρίου, στο Λεόντειο Λύκειο Πατησίων, εκδήλωση με θέμα «Σχολικός εκφοβισμός: Μαθαίνω - Αντιμετωπίζω», στην οποία μίλησε και ο ευρωβουλευτής. «Είναι αναγκαίο να αναγνωρίσουμε τον εκφοβισμό ως πρόβλημα και να το αντιμετωπίσουμε μέσα από ημερίδες ενημέρωσης, έτσι ώστε να σπάσει ο φαύλος κύκλος της σιωπής», τόνισε ο κ. Κουμουτσάκος, ζητώντας να υπάρξει εγρήγορση, δράσεις και προγράμματα, με τα οποία θα βοηθηθούν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί.
 
Στη χώρα μας ένα στα δέκα παιδιά έχει αντιμετωπίσει προβλήματα βίας, τόσο μέσα όσο και έξω από το σχολείο. Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννη Τσιάντη, αναπληρωτή καθηγητή Παιδοψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και επιστημονικό υπεύθυνο της Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.), στις μέρες μας ο εκφοβισμός γίνεται και μέσω διαδικτύου, όπου μέσω της ανωνυμίας μπορεί ο καθένας να χρησιμοποιεί προσβλητικούς χαρακτηρισμούς αλλά και φωτογραφίες, οι οποίες λειτουργούν ως «δηλητήριο» για την ψυχή του παιδιού, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.

Τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας έχουν δημιουργηθεί από την Ε.Ψ.Υ.Π.Ε προκειμένου να βοηθηθούν οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί, αλλά και τα ίδια τα παιδιά. Η γραμμή βοήθειας και ενημέρωσης των γονέων και των εκπαιδευτικών είναι το 801 801 1177 και η γραμμή στήριξης παιδιών και εφήβων, οι οποίοι υφίστανται διάφορες μορφές βία είναι το 11 6111.

Οι συνέπειες στα παιδιά - θύματα του εκφοβισμού έχουν να κάνουν με μαθησιακές δυσκολίες, έντονο άγχος, αισθηματικές ανασφάλειες, ψυχοσωματικά προβλήματα, σχολική άρνηση με πολλές απουσίες και σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές, όπως κατάθλιψη κα ιδέες αυτοκτονίας.

«Δεν αρκεί να σταματήσουμε το φαινόμενο, πρέπει να το αντιμετωπίσουμε» τονίζει ο κ. Τσιαντής, εξηγώντας ότι τα παιδιά θύματα έχουν ανάγκη θεραπείας, ενώ χρήσιμη θεωρείται και η δημιουργία δικτύων στα σχολεία για την αντιμετώπιση της βίας.

«Γράψτε την δική σας ιστορία ενδοσχολικής βίας» προτρέπει τους μαθητές ο Μηνάς Βιντιάδης, δημοσιογράφος στην εφημερίδα «Τα Νέα» και συγγραφέας, ο οποίος παρουσίασε με την ευκαιρία της εκδήλωσης στη Λεόντειο, την νέα καμπάνια της εφημερίδας. Οι καλύτερες ιστορίες θα δημοσιευθούν μαζί με φωτογραφίες και ζωγραφιές σ' ένα λεύκωμα, το οποίο θα δοθεί μαζί με την εφημερίδα.

Συμβουλές προς γονείς
 
Στην αρχή της κάθε σχολικής χρονιάς οι γονείς θα πρέπει να συζητάνε με τα παιδιά τους σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό και να τα συμβουλεύουν για το τι πρέπει να κάνουν σε περίπτωση που συμβεί κάτι ανάλογο στα ίδια ή σε φίλους τους.
 
· Ανοίξτε κουβέντα στο παιδί σας , αφήστε το να μιλήσει ελεύθερα και ακούστε προσεκτικά τι έχει να σας πει.
 
· Καθησυχάστε τα παιδιά τονίζοντας τους ότι δεν φταίνε εκείνα και ότι το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί.

· Υποστηρίξτε το παιδί με εκφράσεις όπως: «Μη δίνεις καμία σημασία, κοίταξε τους σταθερά μάτια και πες τους την άποψη σου!» «Δεν σε αφορούν αυτά που σου λένε». «Μην απαντάς στις κοροϊδίες…»
 
· Αν το πρόβλημα επιμένει θα πρέπει να το παροτρύνετε να απευθυνθεί σε κάποιο διδάσκοντα που μπορεί να βοηθήσει.
 
· Επίσης, δείξτε στα παιδιά ότι οι άπραγοι παρατηρητές δεν είναι αθώοι. Κανείς δεν πρέπει να ανέχεται τον εκφοβισμό, αλλά να τον αναφέρει.

Πηγή: Το Βήμα

Δευτέρα, 1 Οκτωβρίου 2012

Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου καθώς και του Έργου των Εκπαιδευτικών

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων – Πολιτισμού και Αθλητισμού με τελικό σκοπό τη βελτίωση και την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αξιοποιεί την εμπειρία των παραγόντων που διαμορφώνουν την εκπαιδευτική πραγματικότητα.

Η προσπάθεια αυτή προϋποθέτει την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, διαδικασία που εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες (χώρες Ευρωπαϊκής Ένωσης κτλ).
Ήδη έχει συγκροτηθεί και λειτουργεί Eπιτροπή Eιδικών για τη διατύπωση βασικών αρχών και συγκεκριμένου πλαισίου για την αξιολόγηση.

Το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. πιστεύει ότι, για τη θεσμοθέτηση του καλύτερου δυνατού πλαισίου αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, είναι ιδιαίτερα χρήσιμες τόσο οι γνώμες όσο και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών.

Γι΄ αυτόν τον λόγο καλεί την εκπαιδευτική κοινότητα να καταθέσει τις απόψεις της και να συνεισφέρει ενεργά, απαντώντας σε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο.

Επισημαίνεται ότι:

Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου είναι ανώνυμη.

Προκειμένου να διαμορφωθεί μια ολοκληρωμένη εικόνα για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, είναι αναγκαίο να απαντηθούν οι ερωτήσεις στο σύνολό τους.

Το ερωτηματολόγιο βρίσκεται αναρτημένο στη διεύθυνση http://evaluation.minedu.gov.gr και συνοδεύεται από σχετικές οδηγίες για τη συμπλήρωσή και την αποστολή του.

Η περίοδος συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου ξεκινά την Τρίτη, 02.10.2012, ώρα 00.00 και ολοκληρώνεται την Τρίτη 09.10.2012, ώρα 23.59.

Το πρωινό κάνει καλύτερους μαθητές

Την ευεργετική επίδραση, που έχει στις επιδόσεις των μαθητών η πρόσληψη πρωινού, διαπιστώνει έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Βρετανία και τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύθηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση Appetite.

Οι ερευνητές συνέκριναν τις επιδόσεις 1.386 μαθητών, από 32 σχολεία, σε διάφορα τεστ συγκέντρωσης, μνήμης και χρόνου αντίδρασης. Από το σύνολο των 1.386 μαθητών, ηλικίας 6 έως 16 χρονών, τα κορίτσια ήταν 721 και τα αγόρια 665. Οι 1.202 από αυτούς είχαν πάρει πρωινό την ημέρα των τεστ, ενώ οι υπόλοιποι 184 είχαν πάει στο σχολείο τους νηστικοί.

Σε σχέση με τους μαθητές που είχαν πάρει πρωινό, οι νηστικοί μαθητές εμφάνισαν χαμηλότερες επιδόσεις στο τεστ της συγκέντρωσης, σε ποσοστό 7%. Επίσης, χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο- περίπου 9%- για να απαντήσουν στις ερωτήσεις του τεστ, ενώ σε ανάλογα ποσοστά υπολείπονταν στο τεστ μνήμης.

Επιπλέον, οι «χορτάτοι» μαθητές εμφάνισαν μεγαλύτερη συνεκτικότητα στον ειρμό της σκέψης τους, σε σχέση με τους συμμαθητές τους, που εκείνη την ημέρα πήγαν στο σχολείο με άδειο στομάχι.

Αποδείχθηκε επίσης ότι, όσο περνούσε η ώρα, τόσο αυξανόταν η διαφορά στις επιδόσεις ανάμεσα στις δύο ομάδες, αφού στα τεστ που πραγματοποιήθηκαν, μετά τις 11 το πρωί, οι χορτάτοι μαθητές έδειξαν να διατηρούν τις δυνάμεις τους, αντίθετα με τους νηστικούς που είχαν χάσει ενέργεια.

Ως προς τα φύλα, τα κορίτσια που δεν είχαν πάρει πρωινό είχαν πολύ χαμηλότερες επιδόσεις, σε σχέση με τα νηστικά αγόρια.

Οι ειδικοί έχουν επισημάνει, κατ' επανάληψη, τα οφέλη που έχει η σωστή διατροφή για τους μαθητές. Οι τροφές, πλούσιες σε μαγνήσιο θεωρούνται απαραίτητες γιατί βοηθούν στη συγκέντρωση, ενώ από το πρωινό δεν πρέπει να λείπει το γάλα ή ο φρέσκος χυμός. Τα δημητριακά ολικής άλεσης, οι μπανάνες και το αυγό εφοδιάζουν τον εγκέφαλο με βιταμίνη Β, η οποία θεωρείται πολύτιμη για την καλή μνήμη και την καλή συγκέντρωση.

Πηγή: Η Καθημερινή

Λαμπερές ιστορίες για τη φωτιά στο Μουσείο Ακρόπολης

Με «Λαμπερές ιστορίες για τη φωτιά» και με ελεύθερη είσοδο, από τις 17:00 ως τις 20:00, για το Σαββατοκύριακο 13 και 14 Οκτωβρίου, το Μουσείο της Ακρόπολης γιορτάζει την πανελλαδική δράση «περιβάλλον και πολιτισμός: παντέχνου πυρός σέλας - λαμπερές ιστορίες φωτιάς», που διοργανώνει η Γενική Γραμματεία Πολιτισμού του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.

Το Μουσείο επιλέγει εκθέματα και διοργανώνει αφηγήσεις για μεγάλους και παιδιά με θέμα τη φωτιά στην καθημερινή ζωή, το μύθο, τη θρησκεία, τη φιλοσοφία, ιστορίες που αναδεικνύουν τον δημιουργικό αλλά και καταστρεπτικό χαρακτήρα της αρχέγονης δύναμης που στάθηκε ο πυρήνας της εξέλιξης του πολιτισμού.

Οι αφηγήσεις θα διαρκέσουν τέσσερις ημέρες (11-14 Οκτωβρίου 2012), από τις οποίες οι δύο πρώτες θα είναι για παιδιά ενώ οι άλλες για ενήλικες.

Για τους επισκέπτες που δεν θα μπορέσουν να λάβουν μέρος στις οργανωμένες αφηγήσεις, θα υπάρχει φυλλάδιο σε δύο γλώσσες το οποίο θα τους βοηθήσει να περιηγηθούν ελεύθερα και να εντοπίσουν τα εκθέματα που συνδέονται με το θέμα της δράσης.

Πηγή: Η Καθημερινή

Σκόνη αστεροειδών ενάντια στην κλιματική αλλαγή

Μια νέα πρόταση πέφτει στο τραπέζι του διαλόγου ώστε να μπει «φρένο» στην κλιματική αλλαγή που λαμβάνει χώρα στη Γη τις τελευταίες δεκαετίες. Επιστήμονες στη Σκωτία υποστηρίζουν ότι εάν καταστρέψουμε έναν αστεροειδή που θα κινείται κοντά στη Γη θα δημιουργήσουμε ένα νέφος σκόνης γύρω από τον πλανήτη που θα λειτουργεί ως διαστημική «ομπρέλα» η οποία θα μπλοκάρει το ηλιακό φως και θα μειώσει έτσι την παγκόσμια θερμοκρασία.

Η γεωμηχανική είναι μια νέα επιστήμη που ασχολείται με την εξεύρεση μεθόδων σωτηρίας της ανθρωπότητας από περιβαλλοντικούς και άλλους κινδύνους. Πολλοί ειδικοί έχουν καταθέσει μια σειρά από ιδέες και σχέδια που αφορούν, στη συντριπτική τους πλειονότητα, τρόπους αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών και του φαινομένου του θερμοκηπίου. Πρόκειται για ιδέες που θα μπορούσε κάποιος να τις χαρακτηρίσει από «επαναστατικές» και «προωθημένες» ως και «σενάρια επιστημονικής φαντασίας».
Τεχνητά δάση, καθρέφτες στο Διάστημα, τεχνητά νέφη, διασπορά σιδήρου στη θάλασσα, τεχνητές εκρήξεις ηφαιστείων είναι ορισμένες από τις προτάσεις της γεωμηχανικής για τη σωτηρία της ανθρωπότητας.
Κάποιες από αυτές τις ιδέες είναι μεν εφαρμόσιμες και θα μπορούσαν - σε πρώτο επίπεδο - να αποδώσουν περιορίζοντας ή και αντιστρέφοντας τις κλιματικές αλλαγές, όμως κάθε μια εξ αυτών συνδέεται και με σοβαρές παρενέργειες. Για παράδειγμα, τα τεχνητά νέφη θα μειώσουν μεν την θερμοκρασία του πλανήτη αλλά θα προκαλέσουν άλλες κλιματικές μεταβολές όπως διακοπή των βροχοπτώσεων και της εμφάνισης των μουσώνων η παρουσία των οποίων είναι απολύτως απαραίτητη για την επιβίωση δισεκατομμυρίων κατοίκων του πλανήτη. Η εφαρμογή άλλων ιδεών θα έχει ως αποτέλεσμα την καταστροφή τοπικών ή και ευρύτερων οικοσυστημάτων.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου Strathclyde υποστηρίζουν ότι το ιδανικό σημείο για την καταστροφή ενός αστεροειδούς είναι το Lagrange point ή L1. Πρόκειται για το σημείο όπου αλληλοεξουδετερώνονται οι βαρυτικές δυνάμεις Γης και Ηλιου. Θεωρούν ότι ιδανικός αστεροειδής για την περίσταση είναι ο Γανυμήδης 1036 που είναι ένας από τους μεγαλύτερους αστεροειδείς της διαστημικής μας γειτονιάς. Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι η καταστροφή του συγκεκριμένου αστεροειδούς θα δημιουργήσει ένα νέφος σκόνης με διάμετρο 2,6 χιλιόμετρα και βάρος 5 τετράκις εκατομμύρια κιλά.

Οι ερευνητές έσπευσαν να τονίσουν ότι η ιδέα τους δεν αποτελεί μια μόνιμη λύση στο πρόβλημα ούτε έχει ως στόχο να δημιουργηθεί μια «ομπρέλα» ώστε να συνεχίσει η ανθρωπότητα να δρα με τρόπο τέτοιο ώστε να απελευθερώνονται τεράστιες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

«Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι σε καμία περίπτωση δεν προτείνουμε τη γεωμηχανική ως υποκατάστατο της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Μπορούμε απλά να 'εξαγοράσουμε' λίγο χρόνο ώστε να βρούμε την λύση στο πρόβλημα. Το νέφος της σκόνης του αστεροειδούς δεν είναι μια μόνιμη θεραπεία αλλά θα σταματήσει τις επιπτώσεις των κλιματικών αλλαγών για ικανό χρονικό διάστημα» αναφέρει ο Ράσελ Μπιούικ, μέλος της επιστημονικής ομάδας που διατύπωσε την ιδέα.

Πηγή: Το Βήμα